Σε έναν μοτοσυκλετιστικό κόσμο που αλλάζει, ιστορικές εταρείες όπως η Harley-Davidson συνεργάστηκαν με Ινδούς κατασκευαστές για να παράξουν μια σειρά από μοντέλα χαμηλού κυβισμού με στόχο τις Ασιατικές αγορές. Χάνεται ο χαρακτήρας τους; Ή απλά προσαρμόζονται σε νέα δεδομένα;
Είχαμε γράψει και πριν λίγο καιρό ότι πλέον η Ασία, η αγορά της και οι κατασκευαστές της κινούν τα νήματα και τις τάσεις, με τα θετικά και τα αρνητικά τους. Μέσα στα θετικά συγκαταλέγονται και οι "ανανήψεις" ή "αιμοδοσίες" που έχουν προσφέρει σε Ευρωπαίους κατασκευαστές, ειδικά από την Ιταλία, ξαναδίνοντας ζωή σε ιστορικές μάρκες.
Από την άλλη στα αρνητικά μπορούμε να προσθέσουμε ότι έχουν συμβάλλει τα μέγιστα στο να δούμε "ιστορικές αλήθειες" του κόσμου που μεγαλώσαμε να καταρρέουν. Ή μήπως δεν είναι έτσι; Και τέλος πάντων, προς τι η τόσο γενικόλογη εισαγωγή;
Η επιτυχία του X440 και ο ερχομός (;) μιας νέας εποχής
Ο λόγος είναι ότι το X-440, η μοτοσυκλέτα που κατασκευάζει η Harley-Davidson σε συνεργασία με την Hero Motorsports έκανε το αναμενόμενο. Έσπασε τα ταμεία και στον ένα μήνα που μπορούσε κάποιος να την προπαραγγείλει πούλησε 25.597 μοντέλα. Σε ένα μήνα! Για να βάλουμε αυτό το νούμερο σε μια σωστή και σοβαρή σύγκριση, το 2022 η Ηarley-Davidson πούλησε σε ολόκληρη την Ασία και την Ωκεανία 27.900 μοτοσυκλέτες, δηλαδή λίγο περισσότερες από τις προπαραγγελίες που ήδη έγραψε το X440. Και θα μας πείτε οκ και; Ινδοί που αγοράζουν φθηνά μηχανάκια με ένα διάσημο όνομα στο ντεπόζιτο.
Ξεπερνώντας την αποικιοκρατική αντίληψη και αίσθηση εσφαλμένης ανωτερότητας που βγάζουν σχόλια σαν το προηγούμενο, αυτό που μπορούμε να δούμε (και πρέπει να καταλάβουμε) όντως από αυτή την πληροφορία που φέρει ο τίτλος του άρθρου είναι αυτό που έχει ξελαρρυγγιαστεί ο καημένος ο Bob Dylan να τραγουδάει εδώ και 60 χρόνια: The times, "they are a-changing".
Οι καιροί αλλάζουν και η σταθερή κατάσταση που ξέραμε (που και αυτή ήρθε μετά από άλλους αλλαγμένους καιρούς όπως το παράδειγμα της MV Agusta) μεταβάλλεται και αυτή.
Έχασε η Harley τον χαρακτήρα της φτιάχνοντας ένα τέτοιο μηχανάκι;
Η απάντηση είναι όχι. Ο χαρακτήρας της Harley στην τεράστια ιστορία της (φέτος κλείνει τα 120 χρόνια ζωής από όταν ο William S. Harley και ο Arthur Davidson έφτιαξαν το πρώτο μοντέλο, ένα μοτοποδήλατο με έναν κινητήρα 116cc) ήταν πάντα μεταβαλλόμενος.
Από το κραχ του 1929, όπου η Harley στράφηκε στην παραγωγή βιομηχανικών μονάδων παραγωγής ηλεκτρισμού και τη λήξη του Β` Παγκοσμίου Πολέμου, όπου ως μέρος των πολεμικών αποζημιώσεων η εταιρεία πήρε τα σχέδια του DKW RT 125, το οποίο παρήγαγε και πουλούσε ως Hummer, μέχρι τη συνεργασία με την Aermacchi και τα δίχρονα Harley 250cc που κατέκτησαν Πρωταθλήματα στην αντίστοιχη κατηγορία των MotoGP από το 1974 έως το 1976, η ιστορία της βρίθει προσαρμογών και αλλαγών.
Αυτό κάνει και τώρα η εταιρεία από το Milwaukee. Προσαρμόζεται σε έναν κόσμο που αλλάζει. Όταν το 2022 οι 10 κατασκευαστές με τις περισσότερες ταξινομήσεις στον κόσμο έρχονται από την Ασία (και οι περισσότεροι γράφουν τα καλά τους νούμερα εκεί) είναι φανερό ότι η Ευρώπη έχασε την πρωτοκαθεδρία που απολάμβανε μέχρι πριν κάποια (όχι και τόσα πολλά) χρόνια. Δεν αναφερόμαστε μόνο στους κατασκευαστές αλλά και στην ίδια την αγορά. Κάποτε (όχι στο τόσο μακρινό κάποτε) οι Ευρωπαίοι αγοραστές (και γενικά ο δυτικός κόσμος) καθορίζαν τις τάσεις και αυτό συνεχίζει να συμβαίνει σε ένα βαθμό, όμως τώρα η ανάπτυξη πολλών Ασιατικών χωρών φέρνει έναν άλλο παίκτη στο προσκήνιο.
Συμπέρασμα
Τί σημαίνει όμως αυτό επί του πρακτέου; Τίποτα. Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα τα ίδια μένουν, που έλεγε και ο Παπάζογλου. Απλά η είσοδος σε μια νέα εποχή φέρνει μαζί της και αλλαγές (ίσως και δομικές με την είσοδο της ηλεκτροκίνησης) και εμείς ως μοτοσυκλετιστές καλούμαστε να προσαρμοστούμε. Πολλοί λένε ότι η χρυσή εποχή της μοτοσυκλέτας έχει περάσει και όντως, ο ρομαντισμός του Easy Rider και η εικόνα της μοτοσυκλέτας ως κομμάτι ενός ολόκληρου τρόπου ζωής δεν αποτελεί αυτή τη στιγμή τη νόρμα για τους περισσότερους ανθρώπους που βρίσκονται πάνω σε ένα δίκυκλο. Αυτό είναι η βασική αλλαγή νοοτροπίας που συμπαρέσυρε και την αγορά και τις τάσεις της.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι όταν κρίνουμε κινήσεις όπως της Ηarley ή της Triumph (που έβγαλε σε συνεργασία με την Bajaj τα δικά της 400άρια) καλό είναι να μην τις κρίνουμε φορώντας τα γυαλιά του παρελθόντος, αλλά αναγνωρίζοντας σε ποιά εποχή ζούμε και πως εξελίσσεται αυτή (είτε μας αρέσει είτε όχι).