LIVE: κίνηση στους δρόμους

Ο κ. Γιάννης Γαρδούνης (Δεξιά), Διευθυντής της KTEΟ Hellas / AUTOVISION( Bάρης, Ν. Φάληρου, Περιστερίου)

Ο έλεγχος των φρένων είναι από τους σημαντικότερους για την ασφάλεια του αναβάτη.

Τα ΙΚΤΕΟ έχουν ήδη αρχίσει τις διενέργειες ελέγχων και στην περιφέρεια της Αττικής.

Τα πάντα περί ΚΤΕΟ

Συζητάμε με τον Γιάννη Γαρδούνη, της KTEO Hellas / AUTOVISION, και του θέτουμε όλα τα ερωτήματα που μπορεί να απασχολούν τους κατόχους δικύκλων, όσον αφορά στους ελέγχους ΚΤΕΟ.

 
Ποια είναι η ΚΤΕΟ Hellas; 
Η Autovision είναι μια γαλλική εταιρεία που έχει έρθει στην Ελλάδα, και δίνει franchise. Η ΚΤΕΟ Hellas, που είναι η μεγαλύτερη αλυσίδα Ιδιωτικών ΚΤΕΟ στην Αθήνα, διαθέτει 5 franchises στην Αθήνα. Αν δείτε στο λογότυπο, ονομαζόμαστε Autovision KTEO Hellas. Στην επαρχία υπάρχουν 52 ή 53 ακόμα franchises της Autovision, από άλλους ιδιώτες. Απλώς δεν είναι η ίδια εταιρεία, όλα ανήκουν σε διαφορετικούς επιχειρηματίες. 

Πότε πρέπει να περάσω ΚΤΕΟ; 
Στην επαρχία, το πρόγραμμα πρόσκλησης έχει ξεκινήσει ήδη από τα μέσα του ’11, σε όποιες περιφέρειες έχουν ήδη κατασκευαστεί ΚΤΕΟ δικύκλων. Εκεί έχουν περάσει τα παλιά μηχανάκια από έλεγχο. Στις 30/4/2012 βγήκε και στην Αθήνα, το πρόγραμμα που έχετε στα χέρια σας. Καλεί όλα τα μηχανάκια με ημερομηνία κατασκευής από 31/12/1998 και πίσω, ενώ εκείνα έχουν χρόνο να ελεγχθούν μέχρι το τέλος του χρόνου. Σαφώς θα έπρεπε να βγει κάτι πιο συγκεκριμένο, το υπάρχον έχει βγει κάπως απλοϊκά. Για παράδειγμα, δεν έχουν διαφορετική ημερομηνία προσέλευσης ανάλογα με τον αριθμό κυκλοφορίας, όλοι πρέπει να έχουν έρθει για έλεγχο μέχρι το τέλος του 2012. Στην επαρχία πχ. λένε ότι τον Ιούνιο πρέπει να περάσει το 1-2-3, τον Ιούλιο το 4-5-6 κλπ. Πιθανά να το έχει κάνει αυτό το κράτος γιατί δε ξέρει τον όγκο, πόσα κυκλοφορούν, πόσα έχουν καταστραφεί, πόσα έχουν κλαπεί, η κατάσταση είναι λίγο ρευστή. Θεωρητικά, τα συγκεκριμένα δίκυκλα που έχουν κληθεί αυτή τη στιγμή στην Αττική, φτάνουν τα 130.000! 

Πότε βγήκε το πρόγραμμα για την Αττική; 
Στις 30/4/12 βγήκε, οπότε έχει περάσει ένας μήνας γεμάτος. 

Ποια είναι η ανταπόκριση απ’ τον κόσμο; 
Ακόμα η ανταπόκριση είναι μικρή. Σίγουρα έχουν έρθει κάποια που θέλουν να μεταβιβαστούν. 

Μπορώ να μεταβιβάσω το δίκυκλο μου αν δεν περάσω ΚΤΕΟ; 
Στην Αττική, μέχρι το τέλος του χρόνου μπορείς και δεν χρειάζεται. Εδώ υπάρχει ένα μπέρδεμα, γιατί κάποιες περιφέρειες το ζητάνε και κάποιες όχι. Πάνε κάποιοι στο Υπουργείο να κάνουν μεταβίβαση και τους λένε πιθανόν να χρειαστεί και αυτό. Παίζει ρόλο και ο αγοραστής. Αν θέλει να έχει ένα ΚΤΕΟ για τα επόμενα 2 χρόνια ή να έχει μια πλήρη εικόνα του δικύκλου που θα αγοράσει, συμφωνεί με τον πωλητή να το περάσει ΚΤΕΟ. Μετά το πέρας όμως του 2012, δεν θα μπορεί κανείς να μεταβιβάσει δίκυκλο στην Αττική, αν δεν το έχει περάσει από ΚΤΕΟ. 

Τι όγκο μοτοσικλετών έχετε δει στην KTEO Hellas / AUTOVISION; 
Από τις 30/4/12 έχουμε δει 50 μηχανάκια στα 2 ΚΤΕΟ μας στην Αθήνα. Έχουμε δει και κάποια στην επαρχία αλλά εκεί ήταν ούτως ή άλλως υποχρεωμένα να περάσουν. 

Τι χρειάζεται για να πάρει μια εταιρεία άδεια ΚΤΕΟ; 
Δεν χρειάζεται μόνο τη γραμμή. Χρειάζεται το οικόπεδο να πληροί κάποιες προϋποθέσεις, είναι η χρήση γης του οικοπέδου. Ένα ΚΤΕΟ για παράδειγμα που έχει φτιαχτεί σε χώρο γενικής κατοικίας δεν μπορεί να προσθέσει μια γραμμή δικύκλων. Πρέπει να αφαιρέσει μια γραμμή αυτοκίνητα για βάλει μια για δίκυκλα. Κι αυτό γιατί έχει πάρει άδεια με ένα καθεστώς που υπήρχε τότε. Αυτό με τα χρόνια άλλαξε. Τα δίκυκλα θεωρούνται επέκταση της εγκατάστασης. Οπότε πρέπει να αποφασίσεις τι γραμμές θα βάλεις. Εμείς στον Πειραιά και το Περιστέρι ξεκινήσαμε εξαρχής με το σκεπτικό πως θα βάλουμε και μηχανάκια. Όταν φτιάχτηκε το ’10 το Περιστέρι και το ’08 ο Πειραιάς, υπήρχε μόνο μια θολή εικόνα ότι θα περάσουν και τα μηχανάκια. Κανείς δεν ήξερε. Μας είχαν πει ότι δεν είναι υποχρεωτικό, συνέχεια έπαιρνε αναβολή. 

Τι συμβαίνει με τα δημόσια ΚΤΕΟ; Έχουν γραμμές μοτοσικλέτας; Ποια είναι η διαφορά; 
Στα δημόσια είναι λίγο θολό το περιβάλλον. Πρέπει πρώτα απ’ όλα να πιστοποιηθούν. Κανένα από τα 56-58 (νομίζω) σε όλη την Ελλάδα δεν έχει πιστοποιηθεί για μηχανάκια. Είναι όλα αυτοκινήτου και βαρέων, και επειδή δεν έχουν πιστοποιηθεί, δεν μπορούν να κάνουν την επέκταση που λέμε. Έχουν πάρει ήδη μια παράταση μέχρι τον Φεβρουάριο. Τώρα αν προχωρήσουν σε επένδυση της αγοράς μιας γραμμής… είναι και οι καιροί δύσκολοι, οπότε ίσως να μη μπορούν να διαθέσουν τα κονδύλια για αυτή την επέκταση οι περιφέρειες (τα δημόσια ΚΤΕΟ ανήκουν σε αυτές). 

Ποια είναι η εικόνα στην επαρχία; Ποιο είναι το καθεστώς, από πότε έχουν αρχίσει να περνάνε τα δίκυκλα; 
Ολοκληρωμένη εικόνα δεν έχουμε. Σίγουρα έχουν ξεκινήσει μέσα στο ’11 αρκετοί νομοί, μόνο σε ιδιωτικά ΚΤΕΟ. Στην επαρχία όμως, λόγω του μικρότερου στόλου οχημάτων τα παλαιότερα δίκυκλα πέρασαν ΚΤΕΟ πολύ γρήγορα, μέσα σε λίγους μήνες. Εκεί η κατάσταση είναι πιο ελεγχόμενη. Αυτή τη στιγμή μάλιστα, νομίζω -με κάποια επιφύλαξη- πως κάποιες περιφέρειες έχουν φτάσει να ελέγχουν τα πιο σύγχρονα δίκυκλα, στα οποία τώρα λήγει η τετραετία από την ημερομηνία παραγωγής τους. Τώρα δηλαδή κανονικά, αν είχαμε ξεμπερδέψει με τα παλαιότερα δίκυκλα, θα έπρεπε να περνάνε ΚΤΕΟ τα δίκυκλα του 2008. Πάντα ο πρώτος έλεγχος είναι τετραετίας, και μετά από εκείνον, κάθε 2 χρόνια. Στην Αθήνα για παράδειγμα, τα δίκυκλα του 1998 και πίσω, που είναι να περάσουν έλεγχο μέσα στο 2012, θα πρέπει το 2014 να ξανάρθουν. 

Από τα 50 μηχανάκια που ήρθαν για έλεγχο στην Αττική, πόσα πέρασαν και πόσα δεν πέρασαν; 
Η πλειοψηφία πέρασε. Το ΚΤΕΟ ουσιαστικά δημιουργήθηκε για την ασφάλεια των οδηγών και όλων των χρηστών του δρόμου και για τη προστασία του περιβάλλοντος. Αυτά είναι τα πράγματα που κοιτάμε πάνω απ’ όλα. Στα δίκυκλα δεν δίνουμε τόσο μεγάλη βάση στους ρύπους, όσο στο θόρυβο. Δεν μπορεί κάποιος να φέρει το μηχανάκι του με μια εργοστασιακή εξάτμιση και κατόπιν ν’ αλλάξει την εξάτμιση έξω με μια πιο θορυβώδη; Ναι, αυτό γίνεται. Και μπορεί να ελεγχθεί μόνο με ηχομετρήσεις που οφείλει να κάνει η τροχαία στο δρόμο. 

Καλό το μέτρο. Γιατί όμως εφαρμόστηκε στην Αττική τώρα. Κάτω από αυτές τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες; 
Ούτως ή άλλως κάποτε έπρεπε να γίνει. Σημειώστε πως πρέπει να περνάτε ΚΤΕΟ ανά 2 χρόνια, χωρίς το κόστος να είναι πολύ μεγάλο. Απ’ την άλλη αυτοί που αντιδρούν είναι κάποιοι δικυκλιστές με μεγάλη εμπειρία που ξέρουν ότι το μηχανάκι τους δεν έχει απολύτως τίποτα και νομίζουν ότι δεν θα τους προσφέρει τίποτα ο έλεγχος. Τα μηχανήματα που έχουμε μπορεί να μην υπάρχουν σε όλα τα συνεργεία. Μέσα από την εικόνα που θα τους δώσουμε, μπορεί ένα καλό μηχανάκι να γίνει ακόμα καλύτερο. Λόγω της αύξησης της βενζίνης, πολλοί στρέφονται στα μηχανάκια, στα σκούτερ κλπ, ενώ κάποιοι άνθρωποι δεν έχουν την ίδια εμπειρία, οπότε πιθανόν να μην καταλάβουν ότι κάτι συμβαίνει με το δίκυκλο τους. Οπότε το ΚΤΕΟ λειτουργεί σαν μια ασφαλιστική δικλίδα, κάτι επιπλέον από το μηχανικό τους, ο οποίος μπορεί να μην έχει εξοπλισμό να μετρήσει τα φρένα, τα φώτα και να κάνει οπτικούς ελέγχους. Επιπλέον, όλοι ζητάνε μείωση τιμών από τα συνεργεία με αποτέλεσμα να κάνουν γενικούς ελέγχους. 

Τα 50άρια δεν τα πρέπει να περάσουν ΚΤΕΟ; 
Για την ώρα όχι. Αργότερα θα βγει άλλο πρόγραμμα και θα ελεγχθούν και αυτά. 

Ποιο είναι το κόστος για να περάσει ΚΤΕΟ κάποιος τη μοτοσικλέτα του; Εφόσον περάσει βέβαια τον έλεγχο…
Είναι 39 ευρώ, ανεξαρτήτως κυβικών. Αυτό ισχύει για εμάς των ΚΤΕΟ Hellas (οι τιμές κυμαίνονται αναλόγως το ΙΚΤΕΟ). 

Αν κάποιο δίκυκλο δεν περάσει τον έλεγχο, τι γίνεται; 
Θα βρούμε την έλλειψη, θα πάει στο συνεργείο, θα τη διορθώσει και θα ξαναέρθει μέσα στους 2 μήνες που έχει περιθώριο για τον επανέλεγχο και θα ελέγξουμε μόνο το συγκεκριμένο σημείο. Τότε θα πληρώσει 2-5 ευρώ. 

Υπάρχουν συνεργεία που κάνουν προελέγχους; 
Στα αυτοκίνητα υπάρχουν. Στα μηχανάκια ακόμα δεν το έχουν εντάξει στις λειτουργίες τους. Ήδη έχουμε άνθρωπο που ασχολείται με τις εταιρικές πωλήσεις, που κάνει στα συνεργεία ένα μικρό briefing. Είναι στο χέρι κάθε επιχειρηματία να αποφασίσει αν θα εντάξει στις λειτουργίες του τον έλεγχο.Όταν πήραν και τα 2 ΚΤΕΟ της ΚΤΕΟ Hellas την άδεια το 2011, είχαμε βάλει αφίσες για τους δωρεάν εκούσιους ελέγχους, ώστε να μπορέσει να δει ο καθένας τι είναι ο έλεγχος. Οπότε κάναμε -και κάνουμε- εντελώς δωρεάν τον προέλεγχο. Αυτό ισχύει μόνο για μηχανάκια που δεν είναι υποχρεωμένα να περάσουν. Δεν επιτρέπεται για μηχανάκια που πρέπει να περάσουν ΚΤΕΟ. 

Κόβεται εύκολα κάποιο δίκυκλο από τα ΚΤΕΟ; 
Αυτό δεν ισχύει, επ’ ουδενί δεν γίνεται. Έχουμε δει ότι ένα προσεγμένο μηχανάκι δεν μολύνει και δεν είναι επικίνδυνο, οπότε δύσκολα θα κοπεί. Οι ίδιοι οι δικυκλιστές φροντίζουν για την ασφάλεια τους. 

Τα μηχανάκια των courier και των delivery; 
Μιλάμε για μηχανάκια εταιρειών που μπορεί να μην έχουν συντηρηθεί σωστά. Το πρόβλημα με τη νομοθεσία αυτή τη στιγμή είναι πως αυτά τα μηχανάκια μπορεί να είναι κακοσυντηρημένα, αλλά είναι καινούργια, οπότε δεν θα έρθουν για έλεγχο πριν περάσει ακόμα καιρός. Οι πιο σοβαρές εταιρείες έχουν πρόγραμμα ανακύκλωσης του στόλου τους, και τα αλλάζουν, αλλά οι υπόλοιπες… 

Τι γίνεται με τους εμπόρους μεταχειρισμένων; 
Μιλήσαμε με κάποιους, δεν παίρνουν ανταλλαγές μηχανάκια παλιά, οπότε δεν έχουν τέτοιους στόλους. Όταν το πρόγραμμα αρχίσει να φτάνει πιο κοντά στη 4ετία-5ετία 6ετία, θα πρέπει πριν το μεταβιβάσουν να έχει περάσει ΚΤΕΟ! Να σας πω τι γίνεται στα αυτοκίνητα, γεγονός που λογικά θα ισχύει και στα δίκυκλα. Όταν άλλαξε ο θεσμός, και έπρεπε για να μπορεί να μεταβιβαστεί το αυτοκίνητο να περάσει πρώτα ΚΤΕΟ, οι έμποροι τότε είχαν στοκάρει αυτοκίνητα, οπότε αναγκαστικά τα πέρασαν οι ίδιοι ΚΤΕΟ. Ήταν στο όνομα τους, ανήκαν σε αυτούς, οπότε τα έφεραν στα ΚΤΕΟ οι έμποροι. Πλέον οι έμποροι έχουν πια εκπαιδευτεί, και όταν αγοράζουν αυτοκίνητο, ελέγχουν να δουν αν εκείνο έχει περάσει ΚΤΕΟ. Ο εκάστοτε ιδιοκτήτης είναι υπεύθυνος για να περάσει το όχημα του ΚΤΕΟ, ώστε να μπορεί μετά να το μεταβιβάσει. 

Πώς μπορώ να γνωρίζω το πότε θα πρέπει να περάσω ΚΤΕΟ; 
Υπάρχουν υπηρεσίες στο site του ΚΤΕΟ, όπου μπορείτε να δώσετε την πινακίδα και τα στοιχεία σας, και το ΚΤΕΟ θα σας ενημερώσει με sms στο κινητό του όταν είναι ώρα να περάσετε έλεγχο. 

Όταν στο τέλος του ’12 λήξει η προθεσμία για τα μηχανάκια 1998 και πίσω για την Αττική, ποια θα πάρουν σειρά; 
Θα ξέρουμε γύρω στο Δεκέμβρη. 

Τι γίνεται με τα τρίκυκλα scooter αλλά και με τις γουρούνες; 
Αυτή τη στιγμή, το πρόγραμμα που έχει βγει, αναφέρεται μόνο σε δίκυκλα. Τα τρίκυκλα και τα τετράκυκλα δεν περιλαμβάνονται στον έλεγχο. Πέρα από την ανακοίνωση του Υπουργείου, έχουμε και ένα πρακτικό πρόβλημα, αφού τα ράουλα του ελέγχου έχουν σχεδιαστεί μόνο για δίκυκλα. Παρ’ όλα αυτά, αν θέλει κάποιος να το ελέγξει, μπορεί να το φέρει, κι εμείς θα κάνουμε όλους τους ελέγχους που μπορούμε να κάνουμε. Το θόρυβο, τα καυσαέρια, τα φώτα, να γίνει ένας οπτικός έλεγχος στο ανυψωτικό, αλλά τα φρένα δεν μπορούμε να τα ελέγξουμε.

Βάση ποιών προδιαγραφών ελέγχονται τα παλαιά δίκυκλα; 
Ενδεικτικά σας λέω πως τα δίκυκλα πριν το 1999 δεν έχουν όρια στα καυσαέρια. Στο θόρυβο έχουν, και μάλιστα από τους κατασκευαστές, όριο που αναγράφεται στην άδεια του δικύκλου. Κι ο νομοθέτης λέει ό,τι ορίζει ο κατασκευαστής, με ανεκτή απόκλιση τρία επιπλέον ντεσιμπέλ. Εκεί είναι ξεκάθαρα τα πράγματα. Μετράμε να δούμε το θόρυβο, ώστε να είναι στα όρια που ορίζει είτε η άδεια, είτε το μεταλλικό ταμπελάκι που έχει πάνω του το δίκυκλο. Από εκεί και πέρα, για παλαιότερα δίκυκλα που δεν αναγράφεται όριο θορύβου στην άδεια, το ανώτατο όριο είναι ίδιο για όλα, στα 105 ντεσιμπέλ. 

Τι γίνεται αν δεν υπήρχαν καθρέπτες ή φλας στην αρχική μορφή του δικύκλου;
Αν κάτι δεν προβλέπεται από τον κατασκευαστή, για παράδειγμα ένα BMW του 1950 που δεν είχε βγει με φλας, δεν μπορεί να κοπεί γιατί δεν έχει φλας. Όλα τα δίκυκλα κρίνονται βάσει της έγκρισης τύπου που πήραν τότε. Ποια είναι τα συνήθη σημεία που κόβονται τα δίκυκλα; Μπορεί κάποιο δίκυκλο να κοπεί γιατί δεν δουλεύουν καθόλου τα στοπ του, γιατί δεν δουλεύει μια μικρή επαφή στα ηλεκτρικά. Κάποιο είχε κομμένη πινακίδα, χωρίς να το γνωρίζει, ήταν κομμένη η πινακίδα και είχαν κολλήσει πάνω της ένα κομμάτι από… άλλη πινακίδα. Είναι επισκευές μικρές, τόσο όσον αφορά στο χρόνο που απαιτούν, όσο και στο κόστος τους. Αλλά δεν μπορείς να κυκλοφορείς χωρίς να δουλεύουν τα στοπ… φρενάρεις, και αργά ή γρήγορα κάποιος θα σε χτυπήσει από πίσω. 

Τι γίνεται με τις after market εξατμίσεις; 
Δεν υπάρχει πρόβλημα, τα δίκυκλα περνάνε τα όρια, ακόμα και με τις after market εξατμίσεις. Αρκεί να μην έχεις ξηλώσει τα διαφράγματα, να μην τις έχεις ελεύθερες. Άλλωστε η μέτρηση, σε περίπτωση που δεν αναγράφονται οι στροφές του κινητήρα από το εργοστάσιο, γίνονται στις μισές στροφές από τις μέγιστες. 

Τι πρόστιμα προβλέπονται αν δεν περάσεις ΚΤΕΟ; 
Το πρόστιμο αν δεν έχεις περάσει ΚΤΕΟ είναι 400 ευρώ, αν όμως περάσεις ΚΤΕΟ και πληρώσεις το πρόστιμο πριν περάσουν δέκα μέρες, τότε εκείνο γίνεται 50 ευρώ. Ακόμα δεν έχει θεσπιστεί παράβολο εκπρόθεσμου ελέγχου, όπως στα αυτοκίνητα. Στα αυτοκίνητα π.χ. αν πας στο ΚΤΕΟ εκπρόθεσμα, υπάρχει ένα πρόστιμο, ένα παράβολο των 16 ευρώ για τον πρώτο μήνα, 33 ευρώ για το πρώτο 6μηνο, και από εκεί και πέρα είναι 65 ευρώ. Δεν θα είναι τα ίδια ποσά για τα δίκυκλα, θα είναι πιο χαμηλά. 

Ποιο χαρτί πρέπει να έχω μαζί μου, για να αποδείξω πως έχω περάσει ΚΤΕΟ; 
Το ΕΣΤΕ, δηλαδή το Ειδικό Σήμα Τεχνικού Ελέγχου, είναι το μπλε σηματάκι που κολλάμε στην πινακίδα του δικύκλου μετά τον έλεγχο. Όμως δεν είναι υποχρεωτικό να το φέρει ένα δίκυκλο, είναι απλά ενδεικτικό πως το δίκυκλο έχει περάσει έλεγχο. Δεν αποτελεί απόδειξη από μόνο του. Αυτό γιατί μπορεί να πας το δίκυκλο σε κάποιο πλυντήριο και να φύγει το σήμα. Θα ήταν άδικο να σου έβαζε κανείς πρόστιμο για αυτό. Μαζί με το ΕΣΤΕ πρέπει ο ιδιοκτήτης του δικύκλου να έχει και το αποδεικτικό χαρτί του ελέγχου, και βάση αυτού ελέγχεται. Πάνω στο χαρτί αυτό αναγράφονται οι μετρήσεις του θορύβου, των καυσαερίων, των φρένων, πιθανές ελλείψεις που έχουν βρεθεί, ενώ έχει συγκεκριμένες προδιαγραφές από το Υπουργείο και δεν μπορεί να πλαστογραφηθεί εύκολα. Το σηματάκι είναι ένα απλό αυτοκόλλητο. Έχει κι αυτό κάποιες προδιαγραφές, θεωρητικά όμως θα μπορούσε πιο εύκολα να πλαστογραφηθεί.

 

??????? - ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ: ΝΕΕΣ ΤΙΜΕΣ - ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ