Το αφιέρωμα μας συνεχίζεται με το scooter που άλλαξε τον κόσμο. Φυσικά μιλάμε για την αυθεντική Vespa, που ξέφυγε από ένα απλό μέσο μεταφοράς και έγινε τρόπος ζωής. Ποιες είναι οι μοτοσυκλέτες που το ξεπερνάνε στην λίστα;
«Sembra una vespa!» φώναξε ο Enrico Piaggio ένα ωραίο πρωί, όταν αντίκρισε το δημιούργημα των μηχανικών του που είχε την κωδική ονομασία MP6. «Μοιάζει με μια σφήκα», στα ελληνικά δηλαδή. Ο Piaggio μόλις είχε αντικρίσει την γέννηση της Vespa, αναμφίβολα του σημαντικότερου scooter όλων των εποχών.
Το μοντέλο, που αναπτύσσεται ακόμα μετά από 70 και πλέον έτη, έχει μια πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία πίσω του. Αμέσως μετά τον πόλεμο, η οικονομία και οι δρόμοι της Ιταλίας ήταν διαλυμένοι. Η χώρα προσπαθούσε να ορθοποδήσει και είχε ανάγκη από φθηνά μέσα μεταφοράς. Ο Enrico Piaggio, ήδη επικεφαλής της ομώνυμης εταιρείας, δεν είχε σχέση με τα δίκυκλα μέχρι τότε. Η Piaggio κατασκεύαζε αεροσκάφη, αλλά μετά την ήττα του Αξονα στον πόλεμο, είχαν επιβληθεί κυρώσεις στην Ιταλία που περιόριζαν σημαντικά την ανάπτυξη του πεδίου. Ο Piaggio αποφάσισε να ασχοληθεί με τον τομέα της χερσαίας μετακίνησης και να αναπτύξει ένα νέο όχημα, προσιτό, ευκολοδήγητο και οικονομικό, που θα μπορούσε να καλύψει τις ανάγκες του ιταλικού λαού.
Οι πρώτες ιδέες έλαβαν σάρκα και οστά, το 1944. Το πρώτο πρωτότυπο της Vespa είχε τον κωδικό MP5 και ήταν… αβάπτιστο, καθώς ο Piaggio δεν έδωσε το πράσινο φως για να συνεχιστεί. Βλέπετε, ο Piaggio δεν έμεινε ικανοποιημένος από το πρώτο scooter που έφτιαξαν οι μηχανικοί του και ήρθε σε επαφή με τον αεροναυπηγό μηχανικό Corrandino d Ascanio. Οι δύο άντρες θα ξεκινούσαν μια συνεργασία, με τον Piaggio να αναθέτει τον σχεδιασμό του scooter εκ νέου στον Ascanio. Ο τελευταίος μάλιστα, αν και συμφώνησε να συνεργαστεί, απεχθανόταν τις μοτοσυκλέτες, ενώ είχε ήδη συνομιλήσει και με τον Ferdinando Innocenti, ο οποίος ήταν επικεφαλής της… Lambretta, που θα γινόταν η μεγαλύτερη ανταγωνίστρια της Piaggio στην πορεία! Ωστόσο, ο Ascanio ουδέποτε συνεργάστηκε επίσημα, με την Lambretta.
Το πρωτότυπο με την ονομασία MP6 έκανε την εμφάνισή του σύντομα και, στις 23 Απριλίου του 1946, η Vespa πήρε «πιστοποιητικό γέννησης» από το υπουργείο βιομηχανίας και εμπορίου της Ιταλίας. Ήταν το ντεμπούτο του σημαντικότερου scooter όλων των εποχών. Το πρώτο μοντέλο είχε δίχρονο κινητήρα 100 κυβικών, με χειροκίνητο κιβώτιο 4 ταχυτήτων. Όλα τα μηχανικά του μέρη ήταν καλυμμένα, ενώ η ποδιά του ήταν επίπεδη: Έτσι, προσέφερε άνεση πρόσβασης και οδήγησης, παράλληλα με δυνατότητα για μεταφορά αντικειμένων από τον αναβάτη. Δεν υπήρχε πίσω ανάρτηση στο αρχικό μοντέλο, ούτε καν ο χαρακτηριστικός ανεμιστήρας ψύξης του μοτέρ, που τοποθετήθηκε αργότερα. Οι τροχοί ήταν διαμέτρου μόλις 8 ιντσών.
Η Vespa ξεκίνησε πουλώντας 2.500 κομμάτια την πρώτη της χρονιά στην αγορά, το 1947, τετραπλασιάζοντας τον αριθμό αυτό το 1948 και πουλώντας 60.000 κομμάτια το 1950. Μιλάμε για μια αύξηση πωλήσεων κατά 2.400% δηλαδή, από τον πρώτο στον τρίτο χρόνο παραγωγής!
Μια από τις μεγαλύτερες προωθήσεις του μοντέλου παγκόσμια έγινε, όταν η Vespa πρωταγωνίστησε στην ταινία «Roman Holiday» με την Audrey Hepburn και τον Gregory Peck. Το ιταλικό scooter συνδέθηκε άρρηκτα με την έννοια της Dolce Vita (Γλυκιά ζωή) και πολλοί άλλοι αστέρες του Hollywood έσπευσαν να αποκτήσουν μία. Λίγο αργότερα, η Vespa θα κατακτούσε και την Αγγλία, μέσα από το κίνημα των Mods. Ένας θρύλος είχε γεννηθεί και κατακτούσε τον κόσμο σταδιακά.
Τα αρχικά μοντέλα της Vespa εξελίχθηκαν στην πασίγνωστη PX, η οποία συνέχισε πρακτικά απαράλλαχτη να παράγεται μέχρι και σήμερα, αποτελώντας το σήμα κατατεθέν της Piaggio. Στην ιστορία, η Vespa έμεινε έχοντας συνδεθεί με την ευχάριστη, εύκολη μετακίνηση και το αξεπέραστο ιταλικό στυλ.