Η οδήγηση με μοτοσικλέτα προϋποθέτει άμεση ετοιμότητα για φρενάρισμα. Ειδικά μέσα στην πόλη, απαγορεύεται να ξεχαστείς, καθώς ο κίνδυνος για ατύχημα είναι άμεσος.
Το σωστό φρενάρισμα είναι πολύ σημαντικό στην οδήγηση μοτοσικλέτας. Η ορθή χρήση των φρένων μπορεί να σώσει από μια δύσκολη στιγμή, ενώ αντίθετα ο λάθος χειρισμός τους εγκυμονεί κινδύνους τόσο για τον ίδιο τον αναβάτη όσο και για τους υπολοίπους. Στην εντός πόλης οδήγηση, η ετοιμότητα για φρενάρισμα πρέπει να είναι μεγάλη. Ο δείκτης στο δεξί χέρι πρέπει να βρίσκεται στη μανέτα, έτοιμος να την πιέσει ανά πάσα στιγμή. Με το ίδιο σκεπτικό, και το δεξί πόδι πρέπει να είναι έτοιμο να πιέσει το ποδόφρενο, ταυτόχρονα με το εμπρός φρένο. Υπάρχουν αρκετοί αναβάτες που χρησιμοποιούν μόνο το εμπρός ή το πίσω φρένο. Αυτό είναι μεγάλο λάθος, καθώς χρησιμοποιώντας μόνο το ένα από τα δύο η μοτοσικλέτα διανύει περισσότερα μέτρα απ’ ό,τι με τα δύο μαζί. Σημαντικό όφελος για τους μοτοσικλετιστές είναι τα εξελιγμένα συστήματα ABS (Anti block Brake System). Με αυτά ελαχιστοποιείται η πιθανότητα μπλοκαρίσματος των τροχών, κάτι ιδιαίτερα χρήσιμο σε φρενάρισμα πανικού ή σε γλιστερό οδόστρωμα που πολύ συχνά συναντάμε στους δρόμους της χώρας μας.
1
Ο δείκτης του δεξιού χεριού πρέπει πάντα να βρίσκεται στη μανέτα του φρένου (ή δύο δάκτυλα, αν σας βολεύει), έτοιμος να την πιέσει όποτε χρειαστεί. Αντίστοιχα και το δεξί πόδι πρέπει να βρίσκεται κοντά στο λεβιέ, έτοιμο να τον χρησιμοποιήσει.
2
Όταν οδηγείτε μοτοσικλέτα για πρώτη φορά ή δεν έχετε οδηγήσει ξανά κάποιο συγκεκριμένο μοντέλο, δοκιμάστε σε κάποιον δρόμο χωρίς κίνηση τα φρένα και την αίσθηση που δίνουν, μέχρι να τα συνηθίσετε.
3
Σε δρόμους όπου η πρόσφυση είναι μέτρια ως κακή (υπάρχουν πολλοί στη χώρα μας) πρέπει να φρενάρετε με προσοχή, προοδευτικά και όχι απότομα, γιατί μπορεί να μπλοκάρουν οι τροχοί, με αποτέλεσμα πτώση.
4
Το ABS και τα πιο εξελιγμένα συστήματα C-ABS είναι πολλές φορές σωτήρια σε φρενάρισμα πανικού, καθώς δεν επιτρέπουν στους τροχούς να μπλοκάρουν και επιβραδύνουν τη μοτοσικλέτα πιο αποτελεσματικά.
5
Αντίθετα με ό,τι ισχύει στην οδήγηση σε άσφαλτο, στο χώμα το ABS δεν διευκολύνει στο φρενάρισμα και λειτουργεί εις βάρος του αναβάτη. Σε όσες μοτοσικλέτες υπάρχει η δυνατότητα, καλό είναι να απενεργοποιείται.
6
Κατά το φρενάρισμα, το σώμα δεν πρέπει να είναι χαλαρό. Τα χέρια πρέπει να είναι ελαφρά λυγισμένα στους αγκώνες ώστε να λειτουργούν ως αμορτισέρ, ενώ τα γόνατα ελαφρά σφιγμένα στο ρεζερβουάρ για να μην γλιστρά το σώμα προς τα εμπρός.
7
Ποτέ μην αμελείτε την κατάσταση των φρένων στη μοτοσικλέτα σας. Η καλή κατάσταση των φρένων εγγυάται το σωστό φρενάρισμα και συνεπώς την ασφάλειά σας. Σε τακτά χρονικά διαστήματα ελέγξτε αν τα τακάκια έχουν επαρκή υλικό και κάθε δύο χρόνια φροντίστε να αλλάζετε τα υγρά φρένων.
8
Ο συνεπιβάτης δεν πρέπει κατά το φρενάρισμα να αφήνει το βάρος του να πέφτει στον αναβάτη. Αν πρόκειται για street μοτοσικλέτα, πρέπει με το ένα χέρι του να κρατάει κόντρα στο ρεζερβουάρ και με το άλλο να κρατιέται από τη μέση του αναβάτη. Για μοτοσικλέτες on-off και scooter που έχουν πιο όρθια θέση, το ένα χέρι του πρέπει να βρίσκεται στις ειδικές λαβές στο πίσω μέρος της μοτοσικλέτας και το άλλο στη μέση του αναβάτη.