Επικοινωνήσαμε με τον κ. Σωτήρη Μουρίκη, που είναι πρόεδρος του ΙΚΤΕΟ Κορίνθου, του πρώτου ΙΚΤΕΟ δικύκλων που λειτούργησε στην Ελλάδα, του δικτύου Autovision.
Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης μας με τον κ. Μουρίκη, επιβεβαιώσαμε τα αρχικά μας ευρήματα, πως το μέτρο του ΙΚΤΕΟ δικύκλων έχει αρκετές τρύπες ακόμα, ειδικά όσον αφορά στην ενημέρωση, για την υποχρεωτική εφαρμογή του, και στη σύνδεση του με εγκύκλιο για την μεταβίβαση του οχήματος την θέσπιση παραβόλου κ.λ.π..
Μουρίκης Σωτήρης: «Ο νόμος των υποχρεωτικών ελέγχων του ΚΤΕΟ για τα δίκυκλα εφαρμόστηκε πριν από δύο χρόνια περίπου. Η πρώτη άδεια που δόθηκε από το Υπουργείο σε ΙΚΤΕΟ δικύκλων ήταν αυτή του ΚΤΕΟ Κορίνθου.
Οι πρώτοι έλεγχοι
Εμείς κάναμε τους πρώτους ελέγχους τον Ιανουάριο του 2010. Η πρόσκληση περιελάμβανε δίκυκλα από το 1960(!), αφού στα αρχεία του Υπουργείου βρήκαμε δίκυκλα από εκείνη τη χρονολογία, μέχρι το 1970. Κατόπιν καλούσαμε ανά μήνα, κάθε επόμενη χρονιά. Πολλά από αυτά τα δίκυκλα βέβαια δεν υπήρχαν, διότι ήταν κατεστραμμένα, εκτός κυκλοφορίας. Το Καλοκαίρι του 2010 είχαμε φτάσει να καλέσουμε δίκυκλα από τη δεκαετία του 80. Τον Ιούλιο του 2012 κλείνουμε τις προσκλήσεις για δίκυκλα έως και το 2007. Και μετά τον Ιούλιο αρχίζουν οι μοτοσικλέτες που κλείνουν τετραετία -με ημερομηνία 1ης άδειας το 2008.
Το κόστος του ελέγχου
Οι τιμές κυμαίνονται από 30-35 ευρώ. Και οι έλεγχοι είναι ανά διετία. Δε νομίζω πως 15 ευρώ το χρόνο είναι ένα μεγάλο κόστος, για την ασφάλεια του αναβάτη, και των άλλων χρηστών του δρόμου.
Το αδιάβλητο των ελέγχων
Τα μηχανήματα είναι αυτοματοποιημένα και συνδεδεμένα online με το Υπουργείο, εμείς φυσικά και δεν μπορούμε να παρέμβουμε.
Μικρή ακόμα η προσέλευση
Η ουσία όμως είναι πως δεν υπήρξε μεγάλη έλευση, παρόλο που εμείς κάναμε μια μεγάλη καμπάνια διαφήμισης, και με τα συνεργεία, και με τον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο, αλλά και με προσκλήσεις στα σπίτια. Το κακό είναι πως αφού η ΤΡΟΧΑΙΑ δεν ελέγχει τα δίκυκλα για ΚΤΕΟ, οι ιδιοκτήτες δεν προσέρχονται για έλεγχο! Από τα 16.000 δίκυκλα που προσκαλέσαμε για έλεγχο στην Κόρινθο, αυτή τη στιγμή έχουν περάσει μόνο… 300!
Το πρόβλημα με την εγκύκλιο για τη μεταβίβαση με χαρτί ΚΤΕΟ
Για τα αυτοκίνητα δεν νοείται να κάνεις μεταβίβαση, αν δεν έχεις χαρτί ΚΤΕΟ. Για τις μοτοσικλέτες δεν έχει βγει ακόμα η διευκρινιστική εγκύκλιος. Κάποιες νομαρχίες ζητάνε χαρτί ΚΤΕΟ για να γίνει μια μεταβίβαση δικύκλου, κάποιες άλλες, όχι. Εμείς έχουμε κάνει μια παρέμβαση στο Υπουργείο, και περιμένουμε την εγκύκλιο από στιγμή σε στιγμή.
Για να πάρουμε εμείς την άδεια ελέγχου για δίκυκλα έχουμε κάνει μελέτη περιβαλλοντολογική, και μελέτη για την τοποθεσία του ΙΚΤΕΟ, για να μπορούμε να κάνουμε ηχομέτρηση. Εμείς βάλαμε τα κεφάλαια για τις μελέτες, δώσαμε λεφτά για τις εγκαταστάσεις, κάναμε επενδύσεις, και το Υπουργείο δεν έχει βγάλει τόσο καιρό, ακόμα αυτή την εγκύκλιο που να κάνει υποχρεωτική την κάρτα θορύβου.
Έλεγχοι και από συνεργεία;
Η επίσημη δικαιολογία του Υπουργείου είναι ότι υπάρχει μια αντίσταση από τους επισκευαστές, απ’ τα συνεργεία, αφού θέλουν και αυτοί να βγάζουν την κάρτα. Ο νόμος δεν το απαγορεύει, αρκεί να υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές. Οπότε, δεν έχει υλοποιηθεί αυτή τη στιγμή, δεν έχει γίνει υποχρεωτική ούτε η κάρτα θορύβου, ούτε το μέτρο της μεταβίβασης, ούτε και η σύνδεση του χαρτιού ΚΤΕΟ με την ασφάλιση του δικύκλου.
Φανταστείτε πως δύο χρόνια μετά το ψήφισμα του νόμου, το Υπουργείο δεν έχει θεσπιστεί το παράβολο του εκπροθέσμου, όπως υπάρχει στα αυτοκίνητα.
Σύνδεση ΚΤΕΟ και ασφάλισης
Τι επιπτώσεις έχει κάποιος που έχει ανασφάλιστο όχημα; Είναι 2,5 εκατομμύρια ανασφάλιστα αυτοκίνητα. Ενώ αν αλλάξεις κινητήρα στο αυτοκίνητο, η ποινή είναι η οριστική αφαίρεση της άδειας του οχήματος, στα ανασφάλιστα, πληρώνεις απλώς ένα πρόστιμο. Και έλεγχοι δεν υπάρχουν. Έτσι και στα ΚΤΕΟ δικύκλων. Ο νόμος έχει ένα παραθυράκι που αφήνει όλη την ευθύνη στον πολίτη. Πρέπει να έχεις ασφαλισμένο το αυτοκίνητο σου και να έχεις περάσει ΚΤΕΟ. Ούτε οι ασφάλειες ελέγχουν για ΚΤΕΟ, ούτε εμείς στα ΙΚΤΕΟ ελέγχουμε για ασφάλειες. Την ευθύνη την έχει ο πολίτης, και η τροχαία που θα έπρεπε να κάνει ελέγχους –που δεν κάνει. Έτσι γίνεται και στα δίκυκλα.
Αυστηρά όρια για τα φώτα
Ένα πρόβλημα που έχουμε είναι στα όρια των φώτων. Τα όρια που έχει βάλει το Υπουργείο είναι πολύ αυστηρά, πρωτόγνωρα για την Ευρώπη, και αρκετά δίκυκλα κόβονται. Το Υπουργείο δήλωσε ότι υπάρχει θέμα και πως θα το εξετάσει.
Τα πενηντάρια
Τα πενηντάρια αποτελούν πρόβλημα. Το Υπουργείο δεν έχει βάση δεδομένων γιατί τα στοιχεία τους τα κρατούσε η Τροχαία. Υπολογίζω πως η βάση θα δημιουργηθεί και μέσα στο επόμενο διάστημα θα λυθεί το θέμα ώστε να ελέγχονται και αυτά.
Κανένα κρατικό όχημα ΔΕΝ περνάει ΚΤΕΟ
Κανένα από τα κρατικά αυτοκίνητα ή δίκυκλα δεν περνάει ΚΤΕΟ. Όλο το δίκτυο των ΙΚΤΕΟ έχει προσφερθεί να περνάει από δωρεάν έλεγχο τα κρατικά οχήματα, αλλά… αφού δεν είναι υποχρεωτικό, δεν τα φέρνουν πολλοί, ακόμα και αν είναι δωρεάν!»