Αν αναζητήσουμε απαντήσεις ανάμεσα στους δικυκλιστές συμπολίτες μας, αρκετοί πιθανώς θα καταλήξουν στο συμπέρασμα ότι «βρέθηκε άλλο ένα μέτρο να προσφέρει οικονομικά ο μέσος πολίτης».
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, τα τελευταία 10 χρόνια έχουν μειωθεί τα τροχαία συμβάντα στα οποία εμπλέκονται όλες οι κατηγορίες χρηστών δρόμου. Οι μειώσεις κατά φθίνουσα σειρά –από τον καλύτερο στο χειρότερο-, αφορούν σε λεωφορεία και πούλμαν, αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες. Σε μια περίοδο που τα μεγάλα οχήματα και τα αυτοκίνητα έχουν μειώσει τη συμμετοχή τους στα τροχαία συμβάντα σε ποσοστά 20% – 40% (ανάλογα με την εκάστοτε χώρα) οι μοτοσικλέτες επιμένουν πεισματικά να διατηρούν τα ποσοστά τους σχεδόν ίδια και σήμερα, σε σχέση με 10 χρόνια πριν – ασχέτως χώρας.
Κάθε χρόνο, 2 – 3% του ΑΕΠ της χώρας μας – μερικές δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ- πηγαίνουν σε ένα βαρέλι δίχως πάτο, την ώρα που ψάχνουμε από παντού να βρούμε πόρους. Το βαρέλι αυτό σχετίζεται με την κινητοποίηση φορέων, την ιατρική περίθαλψη, τη φαρμακευτική αγωγή, τις αμοιβές προσωπικού νοσοκομείων και συναφή έξοδα που σχετίζονται με τα τροχαία συμβάντα. Αν σε αυτό προσθέσουμε και το γεγονός ότι, για κάθε άνθρωπο που χάνει τη ζωή του στο δρόμο, επτά άτομα από το περιβάλλον του θα χρειαστούν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, η οικονομική επιβάρυνση για το κράτος, πέρα από το κοινωνικό κόστος που είναι τεράστιο, αυξάνεται ακόμα περισσότερο. Λαμβάνοντας υπόψη μάλιστα ότι, οι περισσότεροι από αυτούς που τραυματίζονται στο δρόμο είναι νέοι 15 – 29 ετών σε μια χώρα που ο πληθυσμός είναι γερασμένος, η επιβάρυνση γίνεται ακόμη μεγαλύτερη. Τι μέλλον μπορεί να υπάρχει αλήθεια σε μια χώρα την οποία πολλοί νέοι εγκαταλείπουν αναζητώντας ένα καλύτερο μέλλον στο εξωτερικό και ένας μεγάλος αριθμός νέων χάνεται στους δρόμους;
Η απόφαση που σχετίζεται με την έναρξη των ελέγχων και στην Αττική για τα δίκυκλα που έχουν κατασκευαστεί μέχρι και το 1998 είναι σαφώς ένα στοιχείο που συμβάλλει στην οδική ασφάλεια εφόσον υλοποιηθεί σωστά. Ποιος θα ελέγξει όμως ότι οι υπόχρεοι σε έλεγχο είναι τυπικοί; Σε όλους είναι γνωστό ότι, ένα μεγάλο ποσοστό αυτοκινήτων κυκλοφορεί χωρίς να έχει περάσει ΚΤΕΟ. Το γεγονός αυτό μας κάνει πολύ σκεπτικούς για το τι πρόκειται να συμβεί με τα δίκυκλα. Δίνοντας 18 ευρώ το χρόνο, κάθε ιδιώτης μοτοσικλετιστής πιθανώς θα γλιτώσει τον εαυτό του και άλλους από κάποιο τροχαίο που θα μπορούσε να προκύψει εξαιτίας πλημμελούς ελέγχου της μοτοσικλέτας του. Δεν αρκεί όμως να δημιουργούμε εγκαταστάσεις ΚΤΕΟ, να απειλούμε τους παραβάτες του νόμου με υψηλά πρόστιμα όταν παράλληλα δεν είμαστε σε θέση συστηματικά να ενημερώνουμε τους πολίτες ότι, ο τακτικός περιοδικός έλεγχος των οχημάτων τους γενικά αφορά στη ζωή εκείνων και των συνανθρώπων τους και να είμαστε παράλληλα σε θέση με την αστυνόμευση να ελέγχουμε κατά πόσον ο νόμος εφαρμόζεται.
Β.Δανέλλη-Μυλωνά
Πρόεδρος ΔΣ Ι.Ο.ΑΣ.
«Πάνος Μυλωνάς»
Ταυτότητα Ι.Ο.ΑΣ.
Το «Ελληνικό Ινστιτούτο Έρευνας και Εκπαίδευσης για την Οδική Ασφάλεια και την Πρόληψη & Μείωση των τροχαίων ατυχημάτων “Πάνος Μυλωνάς”» συστάθηκε στις 12 Μαΐου 2005. Αποτελεί μη κερδοσκοπικό Οργανισμό με ιδρυτικά μέλη του Πανεπιστημιακά Ιδρύματα, Επιχειρηματικούς φορείς, Ελεγκτική Εταιρεία και φυσικά πρόσωπα.
Κύριος σκοπός του Ινστιτούτου είναι η υποστήριξη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα που προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, τη μελέτη, έρευνα, ενημέρωση και εκπαίδευση στοχεύοντας κατ’ εξοχήν στην πρόληψη και μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Η ευαισθητοποίηση των πολιτών και των αρμόδιων φορέων σε θέματα ενημέρωσης και προάσπισης της οδικής ασφάλειας αλλά και η παραπέρα ενίσχυση, ενδυνάμωση και στήριξη της πολιτείας στην ανάληψη και τήρηση ουσιαστικών μέτρων και πολιτικών στη χώρα μας σε θέματα κυκλοφοριακής αγωγής, οδικής ασφάλειας και μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων, αποτελούν βασικούς στόχους του Ινστιτούτου.