ΚΤΕΟ Δικύκλων: Η άποψη της ΜΟΤ.Ο.Ε.
Η ΜΟΤ.Ο.Ε., η ιδιαίτερα μαχητική Μοτοσυκλετιστική Ομοσπονδία Ελλάδος, γνωστή για τους αγώνες της υπέρ των δικαιωμάτων των μοτοσικλετιστών, έχει τη δική της άποψη για τα ΚΤΕΟ Δικύκλων.
Moto-Τρίτη: Θα θέλαμε να μάθουμε την άποψη της ΜΟΤ.Ο.Ε. για τα ΚΤΕΟ δικύκλων.
Θεόδωρος Γαζούλης: Είναι σκανδαλώδες το γεγονός πως δέκα μέρες πριν από τις εκλογές, κι ενώ ουσιαστικά δεν υπάρχει κυβέρνηση, βγάλανε μια απόφαση για να περάσουν έλεγχο ΚΤΕΟ τα δίκυκλα στην Αττική. Αυτό είναι ύποπτο, και εμείς πιστεύουμε πως ουσιαστικά το προκάλεσαν οι ιδιώτες που έχουν τα ΙΚΤΕΟ. Και γιατί; Διότι δεν θα υπάρχουν δημόσια ΚΤΕΟ. Κάποια δημόσια ΚΤΕΟ έχουν ζητήσει να κάνουν αλυσίδες, αλλά το θέμα έχει κολλήσει στον… Βορίδη, ο οποίος δεν θέλει δημόσια ΚΤΕΟ, θέλει μόνο ιδιωτικά.
M.Τ.: Στα αυτοκίνητα όμως, υπάρχουν και δημόσια.
Θεόδωρος Γαζούλης: Υπάρχουν, αλλά θέλει να τα κλείσει. Τώρα, εκτός από τις θέσεις της ομοσπονδίας, που είχαμε ανακοινώσει το 2009, επί Ρέππα, υπάρχουν δύο ακόμη ζητήματα. Το πρώτο είναι πως ρητά η ελληνική πολιτεία είχε δεσμευτεί πως θα υπάρχουν κρατικά ΚΤΕΟ, με χαμηλές τιμές, ώστε να αποτρέπουν τυχόν συνεννοήσεις ιδιωτών για να κρατάνε ψηλά τις τιμές ελέγχου, τιμές που θα μπορούσαν να είναι ίδιες από ΙΚΤΕΟ σε ΙΚΤΕΟ. Να όμως που δεν θα υπάρχει κρατικό ΚΤΕΟ, αλλά ούτε και πλαφόν στις τιμές των ΙΚΤΕΟ. Οι αναλογιστικές μελέτες είχαν δείξει πως τα ΚΤΕΟ θα μπορούσαν να είναι κερδοφόρα με τιμή ελέγχου τα 13 ευρώ ανά δίκυκλο, και το Υπουργείο είχε τότε δεσμευτεί πως θα βάλουν το κρατικό ΚΤΕΟ στα 15 ευρώ. Τώρα οι ιδιώτες το βάζουν στα διπλά, και ακόμα παραπάνω, ποσό που μπορεί να φτάνει και τα 40 ευρώ. Αναλογιστείτε το ποσό αυτό, όταν στα αυτοκίνητα ο έλεγχος κοστίζει 50 και κάτι, ευρώ. Το εισπρακτικό πάρτι αρχίζει λοιπόν, και μάλιστα μέσω κρίσης.
M.Τ.: Τι γνώμη έχετε για τη σύνδεση της κάρτας ΚΤΕΟ με τη δυνατότητα μεταβίβασης του δικύκλου;
Θεόδωρος Γαζούλης: Αυτή η σύνδεση είναι παράνομη. Εγώ έχω για παράδειγμα ένα μηχανάκι, που έχει κάποια έλλειψη. Δεν έχω λεφτά για να το φτιάξω. Το μηχανάκι δεν κινείται, αλλά εγώ για να το πουλήσω πρέπει να δώσω όσα λεφτά χρειάζεται για να το φτιάξω και να το περάσω ΚΤΕΟ. Εγώ μπορεί να θέλω να το πουλήσω, και να αφήσω τον επόμενο ιδιοκτήτη να επωμιστεί το κόστος της επισκευής. Τι έκανε το Υπουργείο; Συνδέσανε δύο άσχετα πράγματα. Τη μεταβίβαση ενός περιουσιακού στοιχείου με το ΚΤΕΟ. Αυτό το ζητήσανε οι ιδιοκτήτες ΚΤΕΟ. Όπως ζητήσανε να συνδεθεί με την ασφάλιση, όπως ζητήσανε να είναι και πιο κοντά τα διαστήματα ΚΤΕΟ. Από τρία χρόνια που ήταν στην αρχή, ο Λιάπης έριξε το διάστημα στα δύο. Στην ασφάλιση δεν έχει συνδεθεί ακόμα στην πράξη, στα χαρτιά όμως ναι. Δηλαδή τώρα, ζητάνε από το νέο που είναι άνεργος να πληρώσει 35-40 ευρώ, γιατί αν δεν τα πληρώσει δεν θα μπορεί να μεταβιβάσει τη μοτοσικλέτα του.
M.Τ.: Ποιες είναι οι προτάσεις, αντιπροτάσεις της ΜΟΤΟΕ;
Θεόδωρος Γαζούλης: Εμείς είχαμε κάνει μια πρόταση, να μην ονομάζεται τεχνικός έλεγχος, γιατί όταν το ονομάζεις «τεχνικό έλεγχο» πηγαίνουμε σε μια νομοθεσία που ζητάει… άλλα πράγματα. Αντίθετα προτείναμε να ονομάζεται επιθεώρηση έξι σημείων. Ελαστικά, φρένα, φώτα, αναρτήσεις, σύστημα διεύθυνσης και εξάτμιση. Μια επιθεώρηση που θα μπορούσαν να την κάνουν και εξουσιοδοτημένα συνεργεία. Άσε που τα συνεργεία θα μπορούσαν να κάνουν τον έλεγχο μέσα στα πλαίσια των service της μοτοσικλέτας, και μάλιστα δωρεάν, ή αν όχι δωρεάν με μικρό κόστος.
Ένα ακόμη πρόβλημα είναι πως για λόγους κόστους, τα ΙΚΤΕΟ θα πάρουν αρχάριους μηχανικούς, που δεν θα μπορούν να ελέγξουν το δίκυκλο με την ίδια ακρίβεια με έναν εμπειρότερο μηχανικό.
M.Τ.: Δεν βρίσκετε πάντως πως το ΚΤΕΟ είναι ένα μέτρο που θα προάγει την ασφάλεια των αναβατών;
Θεόδωρος Γαζούλης: Εμείς θέλουμε να είναι ασφαλή τα δίκυκλα. Επί της αρχής είμαστε σύμφωνοι. Αλλά όχι με αυτό τον τρόπο. Είναι κάτι που το συζητάμε με το Υπουργείο από το 1996. Ήρθαμε σε μία συμφωνία, μιλήσαμε για την επιθεώρηση των έξι σημείων, και ξαφνικά βλέπουμε τον κύριο Ρέππα να κατεβάζει μία απόφαση για τεχνικό έλεγχο σε ΙΚΤΕΟ, απόφαση… τριάντα σελίδων. Όπου έχει μέσα έλεγχο της σέλας, ζελατίνας, του ανεμοθώρακα, αν πιάνουν απότομα τα φρένα, κλπ. Αν είναι να κάνουν όλους αυτούς τους ελέγχους θα πρέπει να λύσουν το μηχανάκι, και ο έλεγχος θα κράταγε ώρες. Έχετε υπόψη σας πως το ΚΤΕΟ αφορά μόνο στο 1% των ατυχημάτων, όπως λέει η ευρωπαϊκή έρευνα για τα ατυχήματα. Σκεφτείτε το αυτό. Μόλις 1% των ατυχημάτων με μοτοσικλέτα σχετίζεται με την κακή κατάσταση του οχήματος. Κατά τη γνώμη μας, το ελληνικό κράτος αφήνει λοιπόν το 99%, δηλαδή τους δρόμους, την εκπαίδευση, τα διπλώματα, τις μπαριέρες, κλπ., και ασχολείται με το 1%. Γιατί; Είναι προφανές. Για τα οικονομικά συμφέροντα.
Αφήστε που η απόφαση εξαιρεί τα κρατικά δίκυκλα! Αφήνει έξω τα μηχανάκια της ΔΙΑΣ ας πούμε. Εδώ δεν έχουν καν ασφάλιση τα κρατικά οχήματα! Άρα για ποια ασφάλεια κόπτεται το κράτος, όταν και ανασφάλιστα έχει τα κρατικά δίκυκλα, ενώ ούτε ΚΤΕΟ υποχρεούνται να περνάνε;
M.Τ.: Τι μπορεί να γίνει όμως, όταν πλέον έχει περάσει ο νόμος;
Θεόδωρος Γαζούλης: Να παγώσει. Εδώ έχουν παγώσει τόσοι άλλοι σημαντικότεροι. Έχουν καταργηθεί εργασιακά δικαιώματα, που ισχύανε δεκαετίες. Αυτό τους μάρανε; Να παγώσει, και να αναθεωρηθεί τελείως, σύμφωνα με τις προτάσεις που έχουμε κάνει. Επιθεώρηση 6 σημείων που έχουν σημασία, έλεγχος από εξουσιοδοτημένα συνεργεία και όχι από ΚΤΕΟ, και χαμηλότερο κόστος.
M.Τ.: Τι συμβαίνει στα άλλα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης; Δεν υπάρχει μια ενιαία νομοθεσία, που να επιτρέπει σε όλα τα κράτη-μέλη τη θέσπιση ΚΤΕΟ;
Θεόδωρος Γαζούλης: Όχι. Δεν υπάρχει καμία υποχρέωση του κράτους να έχει ΚΤΕΟ δικύκλων. Το ζήτημα το συζητήσαμε και στην ευρωπαϊκή ομοσπονδία μοτοσικλέτας στο Παρίσι, όπου είχαμε γενική συνέλευση στις 2 Ιουνίου. Φανταστείτε πως πολλά κράτη, δεν έχουν καθόλου ΚΤΕΟ! Το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα είναι η Γαλλία. Εκεί, ο γενικός γραμματέας του αρμόδιου Υπουργείου είπε πως σκέφτονται να ξεκινήσουν ελέγχους το 2014, μόνο όμως για τα μοτοποδήλατα, των 50 κυβικών. Θα δουν πώς θα πάει το μέτρο, και στη συνέχεια θα σκεφτούν αν θα το επεκτείνουν. Για την ώρα δεν έχουν. Το ένα τρίτο των χωρών της ΕΕ δεν έχουν ΚΤΕΟ.
Ποια είναι η ΜΟΤ.Ο.Ε.
Η ΜΟΤ.Ο.Ε. (Μοτοσυκλετιστική Ομοσπονδία Ελλάδος)είναι η μόνη δευτεροβάθμια οργάνωση μοτοσικλετιστών στην Ελλάδα, ενώ συσπειρώνει 75 σωματεία (λέσχες) μοτοσικλετιστών από όλη τη χώρα. www.motoe.gr