Η οδήγηση του νέου σας δίκυκλου ή κάποιου που δεν σας ανήκει αποτελεί σίγουρα μια ευχάριστη εμπειρία. Ωστόσο, υπάρχουν κάποια πράγματα που πρέπει σίγουρα να προσέξετε.
Σε αρκετές περιπτώσεις ίσως έχετε την ευκαιρία (ή αναγκαστείτε) να οδηγήσετε μια ξένη ή νέα μοτοσικλέτα, η οποία δεν πρόκειται να έχει τις αντιδράσεις με τη δική σας και χρειάζεται αυξημένη προσοχή.
Οι ευχάριστες περιπτώσεις κατά τις οποίες έχουμε την ευκαιρία ή είμαστε αναγκασμένοι να οδηγήσουμε άλλο δίκυκλο είναι αρκετές: Βγαίνουμε βόλτα με τον κολλητό μας και αλλάζουμε μοτοσικλέτες στα μισά, οδηγούμε ενοικιαζόμενο, πραγματοποιούμε test ride, αφήνουμε το δικό μας για service και παίρνουμε δίκυκλο αντικατάστασης από το συνεργείο ή βρισκόμαστε στην ιδιαίτερα ευχάριστη θέση να ανεβαίνουμε για πρώτη φορά στη σέλα της ολοκαίνουριου δίκυκλου μας.
Η προσοχή που πρέπει να δείξουμε σε αυτές τις περιπτώσεις είναι μεγάλη. Το νέο-ξένο μοντέλο έχει τα δικά του χαρακτηριστικά και δεν πρέπει να αντιμετωπιστεί με τη λογική του «δεν τρέχει τίποτα, έχω μεγάλη εμπειρία και έχω οδηγήσει πολλά μοντέλα». Εκτός από την αμέριστη προσοχή που πρέπει να επιδείξετε κατά την οδήγηση μιας ξένης ή νέας μοτοσικλέτας, υπάρχουν και κάποια πράγματα που πρέπει να κάνετε, πριν και κατά την οδήγηση, τα οποία απαιτούν ελάχιστο χρόνο, ενώ παράλληλα θα σας βοηθήσουν να αποκτήσετε μια καλή εικόνα για το εν λόγω μοντέλο.
·Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε πριν ακόμη ανεβείτε στο δίκυκλο είναι να ακούσετε προσεκτικά αυτά που έχει να σας πει ο ιδιοκτήτης του ή ο άνθρωπος της αντιπροσωπείας, εφόσον παραλαμβάνετε από αυτόν το νέο σας δίκυκλο. Ειδικά στην πρώτη περίπτωση, μόνο ο ιδιοκτήτης του δικύκλου ξέρει ακριβώς σε τι κατάσταση βρίσκεται αυτό (ελαστικά, φρένα, αναρτήσεις) και μπορεί εύκολα και γρήγορα να σας κατατοπίσει γύρω από τυχόν «παραξενιές» του. Για παράδειγμα, αν μιλάμε, για enduro ή MX μοτοσικλέτα που φέρει μόνο μανιβέλα, μόνο αυτός μπορεί να σας εξηγήσει με ακρίβεια τα βήματα για να την βάλετε ξανά εμπρός, αν σας σβήσει, κάτι που ισχύει φυσικά και για κλασικές μοτοσικλέτες.
·Επόμενη κίνηση είναι η δική σας προσωπική παρατήρηση για την κατάσταση του δικύκλου. Ελέγξτε και παίξτε με όλα τα χειριστήρια, ώστε να ξέρετε που βρίσκονται τουλάχιστον όλα τα απαραίτητα κουμπιά και διακόπτες και φυσικά την κατάσταση των ελαστικών. Ελέγξτε επίσης και το κατά πόσο λειτουργούν τα φώτα και τα φλας του δικύκλου.
·Τρίτο βήμα είναι να ανεβείτε (επιτέλους!) στη σέλα και να προχωρήσετε σε όλες τις απαραίτητες ρυθμίσεις-όπου αυτές είναι διαθέσιμες-ώστε να φέρετε το δίκυκλο στα μέτρα σας. Οι καθρέπτες, οι μανέτες και η σέλα είναι συνήθως αυτά που ρυθμίζονται ενώ στα Enduro και MX ίσως χρειαστεί να ρυθμίσετε ποδόφρενο και λεβιέ ταχυτήτων αλλά και το τιμόνι. Λογικά θα χρειαστεί να κάνετε και μια πολύ σύντομη βόλτα για αυτό το τελευταίο.
·Έπειτα έρχεται η πρώτη βόλτα στα πρώτα χιλιόμετρα της οποίας πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί. Με ήπιες κινήσεις προσπαθούμε να καταλάβουμε το πώς αντιδρά το δίκυκλο σε σχέση με εκείνο που οδηγούσαμε μέχρι εκείνη τη στιγμή, δοκιμάζοντας την προοδευτικότητα του συμπλέκτη (αν υπάρχει) και των φρένων, την αίσθηση-κλιμάκωση του κιβωτίου, αλλά και την αναλογία του γκαζιού.
·Αν το δίκυκλο είναι ολοκαίνουριο (καλορίζικο και καλά χιλιόμετρα!) και είναι το πρώτο που αγοράζουμε ως καινούριο τα πρώτα 100-150 χιλιόμετρα απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή τόσο για το ίδιο όσο και για εμάς. Τα ελαστικά και τα φρένα του δεν έχουν «πατήσει», κατά συνέπεια η απόδοσή του δεν έχει φτάσει στο αποκορύφωμα της, οπότε χρειάζονται το απαραίτητο στρώσιμο.
·Στην περίπτωση που το μοντέλο που έχετε συνηθίσει διαθέτει ABS και αυτό που οδηγείτε για πρώτη φορά όχι, είναι μάλλον απαραίτητο να πραγματοποιήσετε, μετά από κάποια λεπτά εξοικείωσης φυσικά, μερικά δυνατά, αλλά πάντα προοδευτικά φρεναρίσματα, ώστε να βρείτε το σημείο που μπλοκάρουν οι τροχοί ή τουλάχιστον να βρείτε έναν ικανοποιητικά γρήγορο ρυθμό επιβράδυνσης. Αυτό θα αποβεί σωτήριο σε περίπτωση φρεναρίσματος πανικού.
·Αν κάνετε τη μετάβαση από ένα μικρού κυβισμού δίκυκλο σε ένα μεγάλο, αυξήστε πολύ προοδευτικά τον ρυθμό σας πάνω στη σέλα του ώστε να έχετε χρόνο να συνηθίσετε κυρίως την μεγαλύτερη ισχύ του κινητήρα και φυσικά τα φρένα του. Ακόμη κι αν οδηγείτε ένα superbike τα τελευταία χρόνια, αναγκαστήκατε να οδηγήσετε ένα παπί για μερικές ημέρες και μετά επιστρέφετε ξανά στην αγαπημένη σας, ένα μικρό διάστημα προσαρμογής είναι απαραίτητο, όπως καταλαβαίνετε, πριν αρχίσετε να…του πίνετε ξανά το αίμα.
·Αν η μοτοσικλέτα που πρόκειται να οδηγήσετε διαθέτει ηλεκτρονικά συστήματα που ρυθμίζονται εν κινήσει (π.χ. χάρτες ανάφλεξης, ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενες αναρτήσεις), αφιερώστε τους μερικά λεπτά μόνο πριν ξεκινήσετε και μην ασχολείστε μαζί τους κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Αν θέλετε να επέμβετε σε αυτά κάντε στην άκρη και κάντε το με την ησυχία σας.
·Σίγουρα μια μικρή ή μεγάλη βόλτα και ανάλογα με τις συνθήκες που αυτή πραγματοποιείται δεν είναι δυνατόν να σας βοηθήσει να κατανοήσετε πλήρως τη συμπεριφορά ενός νέου για εσάς δικύκλου. Πολλές φορές μάλιστα (π.χ. όχημα αντικατάστασης) αυτό μπορεί να μη χρειάζεται καν. Για αυτό έχετε υπόψη σας ότι σε πολλές περιπτώσεις το μοντέλο που οδηγείτε δε θα αντιδράσει με τον ίδιο προβλέψιμο τρόπο που αντιδρά το δικό σας (που το γνωρίζετε από την καλή και την ανάποδη) για αυτό και θα πρέπει να προσαρμόσετε ανάλογα και την ταχύτητα κίνησης.
·Τέλος, ποτέ μην οδηγήσετε ξένο δίκυκλο αν δεν λάβετε τις απαραίτητες εγγυήσεις για την καλή λειτουργική του κατάσταση, αν δεν ξέρετε καλά τον ιδιοκτήτη του ή αν η κατάστασή του, τουλάχιστον οπτικά, δεν σας πείθει για την καλή του λειτουργία.