Η μοτοσυκλέτα στην οποία για πολλούς τα μοντέρνα superbikes οφείλουν την ύπαρξη τους, το Suzuki GSX-R750 παρουσιάστηκε πριν από 35 χρόνια και άλλαξε ριζικά τα δεδομένα στις σπορ μοτοσυκλέτες και την εμπορική τους σημασία.
Αν ρωτήσεις κάποιον «παλιότερο» αναβάτη ή κάποιον που ψάχνεται σοβαρά με τα Superbikes, για το ποια είναι η σημαντικότερη μοτοσυκλέτα της κατηγορίας, είναι πιθανόν ότι θα πάρεις την εξής απάντηση: Το Suzuki GSX-R750 του 1985. Πράγματι, το μοντέλο της Suzuki ήταν μια μοτοσυκλέτα που έβαλε τα γράμματα GSX-R στο παιχνίδι και κυριάρχησε απόλυτα στα… «υγρά όνειρα» των μοτοσυκλετιστών της εποχής του.
Το GSX-R 750 του 1985 έφερε αρκετές τεχνολογικές καινοτομίες, που το αναβάθμιζαν σε σχέση με τον ανταγωνισμό του. Το πλαίσιο του ήταν αλουμινένιο και όχι ατσάλινο, φέρνοντας έτσι μια σημαντική μείωση του βάρους του μοντέλου, που τότε ζύγιζε ΜΟΛΙΣ 176 κιλά στεγνό και 185 κιλά γεμάτο. Τότε, το GSX-R 750 ήταν μακράν το ελαφρύτερο 750άρι τετρακύλινδρο sportbike της αγοράς.
Ο κινητήρας του ήταν ένα ακόμα από τα δυνατά του σημεία: Ο αερόψυκτος τετρακύλινδρος των 750 κυβικών έκανε χρήση της τεχνολογίας SACS, ή αλλιώς, Suzuki Advanced Cooling System. Επρόκειτο για ένα σύστημα ψύξης του κινητήρα με την χρήση του ίδιου του λαδιού, το οποίο ψεκαζόταν με πίεση στα θερμότερα σημεία του κινητήρα και κατόπιν απέβαλε την θερμότητα, μέσω ψυγείου λαδιού. Ο κινητήρας απέδιδε 106 ίππους, με το καπάκι των βαλβίδων να είναι κατασκευασμένο από μαγνήσιο για μείωση βάρους. Στην πράξη, το GSX-R750 μπορούσε να ξεπεράσει τα 230 χιλιόμετρα την ώρα, επιδόσεις εφάμιλλες των ανταγωνιστών του.
Στο στήσιμο, χρησιμοποιήθηκαν κορυφαίες για την εποχή λύσεις, με το πίσω αμορτισέρ να είναι τύπου full floater και το εμπρός πιρούνι των 41 χιλιοστών με αλουμινένια γέφυρα ενίσχυσης της ακαμψίας τους και χρήση βαλβίδων αντι-βύθισης, για τα δυνατά φρένα. Μιλώντας για τα τελευταία, την κύρια ισχύ της πέδησης προσέφεραν δύο τετραπίστονες δαγκάνες, που συνεργάζονταν με δύο δίσκους 300 χιλιοστών. Ο εμπρός τροχός των 18 ιντσών διατήρησε αυτή την διάσταση, γιατί «έκανε τις αλλαγές τακακιών ευκολότερες» στις εμπρός δαγκάνες, κατά την διάρκεια των αγώνων αντοχής.
Ήταν ξεκάθαρο, ότι το GSX-R 750 έφερε τεχνολογία αγώνων στο δρόμο και ο κυβισμός του δεν ήταν καθόλου τυχαίος: Ήταν μία από τις πρώτες, αν όχι η πρώτη, Race Replica του κόσμου. Η μοτοσυκλέτα σημείωσε μεγάλη επιτυχία τόσο στην αγορά, όσο και στους αγώνες και, όταν το πρωτάθλημα WSB δημιουργήθηκε το 1988, ήταν έτοιμη για μια ακόμη πρόκληση.
Την Suzuki ακολούθησαν σύντομα οι Yamaha, Honda και Kawasaki, δημιουργώντας μερικές από τις πιο εκπληκτικές μοτοσυκλέτες της δεκαετίας του 1980: Τις ZXR750, VFR750 RC30 και FZ750 (η τελευταία είχε παρουσιαστεί μαζί με την GSX-R, δεν είχε όμως τόσο ακραία τεχνολογία). Ο αντίκτυπος του πρωταθλήματος WSB στις αντιπροσωπείες ήταν τόσο μεγάλος, που την εποχή εκείνη δημιουργήθηκε η φράση «Κέρδισε την Κυριακή, πούλα την Δευτέρα». Κάπως έτσι, επί σειρά ετών, οι Superbikes ήταν το απόλυτο αντικείμενο του πόθου για τους αναβάτες.
Φυσικά, όπως ο καιρός πέρασε, οι μοτοσυκλέτες εξελίχθηκαν ακόμα περισσότερο και το GSX-R 750 έδωσε τα σκήπτρα της ναυαρχίδας, στα GSX-R 1100 και GSX-R 1000 που ακολούθησαν. Παρόλα αυτά, το μοντέλο δεν σταμάτησε να εξελίσσεται και θεωρείται ένα «modern classic». Μάλιστα, οι πιο νέες εκδόσεις του, έχουν χαρακτηριστεί από πολλούς ως παραδείγματα του «ιδανικού κυβισμού σε τετρακύλινδρο κινητήρα» και «οι καλύτερες GSX-R της ιστορίας».