Μοιάζει απλή αλλά δεν είναι! Η εξάτμιση ή πιο σωστά το σύστημα εξαγωγής, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα περιφερειακά σε ένα κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Η εξάτμιση παίζει έναν απλό φαινομενικά, αλλά πολυσύνθετο στην πραγματικότητα ρόλο. Είναι ένα σύνολο σωληνώσεων και εξαρτημάτων που έχει ως πρωταρχικό σκοπό την απομάκρυνση από το θάλαμο καύσης εκείνων των αερίων που δημιουργούνται από την καύση του μίγματος. Αυτό πρέπει να το πετυχαίνει με τέτοιο τρόπο, ώστε να συνεισφέρει στη βέλτιστη απόδοση του μοτέρ. Πρέπει επίσης να εξουδετερώνει όλα τα βλαβερά στοιχεία που παράγονται από την καύση, ώστε το μοτέρ να ρυπαίνει το περιβάλλον το λιγότερο δυνατό. Στη ρύπανση του περιβάλλοντος περιλαμβάνεται φυσικά και η ηχορύπανση και αυτός είναι άλλος ένας τομέας όπου η εξάτμιση παίζει μεγάλο ρόλο.
Δρόμος μετ εμποδίων
Οι αυξημένες «υποχρεώσεις» που έχει ένα σύστημα εξαγωγής δεν θα ήταν δύσκολο να εκπληρωθούν σε έναν φανταστικό και ιδανικό κόσμο. Επειδή όμως αυτός δεν υπάρχει, οι εξατμίσεις πρέπει να πετυχαίνουν όλα αυτά που διαβάσατε πιο πάνω ακολουθώντας ένα σκασμό περιορισμούς, κανόνες και προδιαγραφές. Αν βγάλουμε από την εξίσωση τον παράγοντα κατηγορία (π.χ. supersport, custom κ.τ.λ.) τα βασικά δεδομένα που «διαμορφώνουν» μία εξάτμιση είναι το κόστος, το μήκος και το βάρος, όχι πάντα με αυτή τη σειρά.
Τα δύο τελευταία στοιχεία δεν πρέπει να επηρεάζουν με αρνητικό τρόπο την άνεση των επιβατών και φυσικά τη γενικότερη συμπεριφορά της μοτοσικλέτας, οπότε ύψιστης σημασίας είναι και η διευθέτησή της εξάτμισης στο χώρο που είναι διαθέσιμος, συνήθως από το μοτέρ μέχρι το πίσω μέρος της μοτοσικλέτας.
Παράλληλα, και παρά τα μεγάλα ποσά θερμότητας που εκλύει, μια εξάτμιση θα πρέπει να αφήνει ανεπηρέαστο και οποιοδήποτε άλλο σύστημα της μοτοσικλέτας (π.χ. ηλεκτρικό) για ευνόητους λόγους.
Εχθροί έσωθεν και έξωθεν
Σα να μην έφταναν όλα τα παραπάνω, μια εξάτμιση θα πρέπει να είναι σε θέση να εκτελεί το έργο της επί πολλά χρόνια έχοντας να αντιμετωπίσει μία σειρά από εχθρούς, τόσο εξωτερικούς, όσο και εσωτερικούς, κρατώντας παράλληλα τη στεγανότητα της σε όλα τα σημεία.
Με αυτό εννοούμε την ανθεκτικότητά της στη διάβρωση, την αντίστασή της σε χτυπήματα από πετραδάκια, πέτρες και πεζοδρόμια και την αντοχή της στις υψηλές θερμοκρασίες που αναπτύσσονται στο εσωτερικό της και την μεγάλη αυξομείωση που παρουσιάζουν αυτές… Θα πρέπει επίσης να είναι ανθεκτική και στους κραδασμούς που δέχεται από τη λειτουργία του κινητήρα αλλά και από τις ανωμαλίες του οδοστρώματος. Το κερασάκι στην τούρτα είναι ότι πρέπει να είναι και όμορφη ή στη χειρότερη περίπτωση, να μην «επεμβαίνει» με αρνητικό τρόπο στη σχεδίαση μίας μοτοσικλέτας.