Το traction control αποτελεί ένα ηλεκτρονικό σύστημα που σκοπό έχει να αποτρέψει στα δίκυκλα να ξεπεράσουν τη διαθέσιμη πρόσφυσή τους. Οι παράγοντες που μπορεί να μειώσουν την πρόσφυση μιας μοτοσικλέτας είναι πολλοί: κακό οδόστρωμα, βροχή, ακόμη και το απότομο άνοιγμα του γκαζιού. Σκοπός του traction control είναι να περιορίσει την απώλεια πρόσφυσης που προκαλούν οι παραπάνω παράγοντες. Αυτό το πετυχαίνει με το να εξισορροπεί τη διαφορά ταχύτητας ανάμεσα στον μπροστινό και πίσω τροχό.
Για να λειτουργήσει, λοιπόν, το traction control, χρειάζεται αισθητήρες που μετρούν τη διαφορά ταχύτητας. Οι αισθητήρες αυτοί βρίσκονται συνήθως έτοιμοι πάνω στη μοτοσικλέτα – πρόκειται για τους ίδιους που χρησιμοποιεί και το ABS. Έτσι, το traction control τους χρησιμοποιεί, επικεντρώνοντας στην ταχύτητα του πίσω τροχού, σε σύγκριση με αυτή του μπροστινού. Όταν, λοιπόν, ο πίσω τροχός χάσει την πρόσφυση και ξεκινήσει να γλιστρά, η ταχύτητά του διαφέρει σημαντικά από αυτή του μπροστινού. Οι αισθητήρες στέλνουν τη συγκεκριμένη πληροφορία στην ECU της μοτοσικλέτας, η οποία είναι υπεύθυνη για το μέγεθος του μίγματος καυσίμου και τις στροφές λειτουργίας του κινητήρα. Τα δεδομένα αυτά επιτρέπουν στην ECU να γνωρίζει την ταχύτητα που θα έπρεπε να έχει υπό κανονικές συνθήκες ο πίσω τροχός και αναλαμβάνει δράση, λαμβάνοντας επίσης υπόψη παράγοντες όπως η θέση του γκαζιού, η σχέση στο κιβώτιο – ακόμη και η γωνία κλίσης της μοτοσικλέτας.
Η δράση που αναλαμβάνει η ECU μπορεί να είναι μία ή περισσότερες από τρεις πιθανές:
· Καθυστέρηση του χρονισμού ανάφλεξης
· Διακοπή της τροφοδοσίας καυσίμου σε έναν κύλινδρο
· Ηλεκτρονική διαχείριση του γκαζιού (σε μοντέλα που διαθέτουν ηλεκτρονικό γκάζι).
Όλες οι παραπάνω δράσεις καταλήγουν στο ίδιο αποτέλεσμα: κατάλληλη ρύθμιση της λειτουργίας του κινητήρα, με ταυτόχρονη επαναφορά σε κανονική λειτουργία, μόλις ο κίνδυνος της απώλειας της πρόσφυσης αποφευχθεί.
Με λίγα λόγια, χάρη στο traction control, η ECU της μοτοσικλέτας διορθώνει αυτόματα το γλίστρημα του πίσω τροχού – επιπλέον, επανεξετάζει την κατάσταση και ετοιμάζεται να παρέμβει ξανά, κάθε μερικά κλάσματα του δευτερολέπτου. Το αποτέλεσμα είναι η ομαλή επαναφορά σε επίπεδα κάτω από το κατώφλι της πρόσφυσης και η περαιτέρω παρέμβαση στη λειτουργία του κινητήρα, προκειμένου αυτό να μην ξεπεραστεί.
Το traction control συνήθως παρεμβαίνει σε μια στροφή, όταν η μοτοσικλέτα βρίσκεται σε κλίση και κάθε απότομο άνοιγμα του γκαζιού μπορεί να προκαλέσει απώλεια της πρόσφυσης και πτώση. Ωστόσο, οι σωτήριες επεμβάσεις του δεν εξαντλούνται εκεί. Θα παρέμβει και σε απότομη αλλαγή της κατάστασης του οδοστρώματος (για παράδειγμα, περνώντας πάνω από λάδια) ή σε απότομο άνοιγμα του γκαζιού.
Τα περισσότερα συστήματα traction control δίνουν στον αναβάτη της μοτοσικλέτας τη δυνατότητα να επιλέξει ανάμεσα σε διαφορετικά προγράμματα λειτουργίας. Τα προγράμματα αυτά μπορεί να προσφέρουν καθοριστική επέμβαση του συστήματος και διακριτικότατες μικροδιορθώσεις. Σε πολλές περιπτώσεις, μάλιστα, όπως και στην περίπτωση του ABS, το traction control μπορεί να απενεργοποιηθεί πλήρως.
Royal Enfield Shotgun 650 by Icon Motorsports: Η πιο «απόλυτη» Enfield μέχρι σήμερα
Επαναφέρει την KLE η Kawasaki;
BMW R 12 S: Κλασική μόνο στην όψη, με boxer 1.170 κ.εκ. 109 ίππων και keyless
Μεταλλικά τακάκια Newfren: Καθαρίζουν και λειαίνουν τους δίσκους
Kymco Micare 125: “Eργάτης” πόλης με μόλις 1.945 ευρώ
Ορίστε από πού βγήκε η ονομασία «παπάκι» (+video)
Scooter2Dakar: Με SYM ADX 300 για 8.000 (αφιλόξενα) χιλιόμετρα
X-Brake Δισκόπλακες Μοτοσυκλέτας, Scooter, Παπιού, ATV
Αρχική Σελίδα | Sitemap | Επικοινωνία |
Copyright © 2024 - mototriti.gr