Η ΜΟΤ.Ο.Ε. μας έστειλε τις απόψεις της για την τροποποίηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ειδικά όσον αφορά και στους δικυκλιστές. Θίγονται 41 θέματα στα οποία θα μπορούσε να βελτιωθεί ο ΚΟΚ.
ΠΡΟΣ: ΕΣΟΑ Γραμματεία Διϋπουργικής για την Οδική Ασφάλεια Επιτροπή ΚΟΚ Θέμα: Τροποποίηση ΚΟΚ.
1. Να καταργηθούν όλες οι (ευτυχώς ελάχιστες και μη εφαρμοζόμενες) απαγορεύσεις κυκλοφορίας που αφορούν αποκλειστικά δίκυκλα. Οι όροι και οι προϋποθέσεις έκδοσής τους να ορίζονται με ΥΑ, πάντοτε σε σχέση με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των δικύκλων, (ή της κατηγορίας δικύκλων την οποία αφορούν), και μετά από απλή γνώμη της ΜΟΤΟΕ. (άρθρο 52) 2. Να επανεξεταστούν οι προϋποθέσεις και οι προδιαγραφές για τα «σαμαράκια». Σε κάθε περίπτωση να υπάρχει αυλάκι ασφαλούς διέλευσης των δικύκλων. Να μπορούν τα σωματεία μοτοσικλετιστών να φροντίζουν για την αποξήλωση των παρανόμων σαμαριών, όταν ο υπεύθυνος ΟΤΑ δεν το πράττει. Να θεσπιστεί τεκμήριο αστικής ευθύνης του ΟΤΑ που διατηρεί παράνομα σαμαράκια. (άρθρο 52) 3. Να διαχωριστούν οι άδειες οδήγησης αυτοκινήτου και μοτοσικλέτας (έτσι ώστε π.χ. η μη χρήση ζώνης να μην στερεί τη δυνατότητα οδήγησης δικύκλου και, από την άλλη, η μη χρήση κράνους να μην στερεί τη δυνατότητα οδήγησης αυτοκινήτου). (άρθρα 13 και 94) 4. Να μην αφαιρείται το δίπλωμα οδήγησης και να μην χρεώνονται βαθμοί ποινής στο ΣΕΣΟ όταν η παράβαση βεβαιώνεται από σταθερή κάμερα και δεν βεβαιώνεται η ταυτότητα του παραβάτη οδηγού. (άρθρα 98 και 107) 5. Η δικαστική προστασία με τον νέο Κ.Ο.Κ. και την μετατροπή των κυρώσεων από ποινικές (πταισματικές) σε διοικητικές μειώθηκε, αντί να βελτιωθεί. Να θεσπισθεί πρόσφορη, σύντομη και οικονομική διαδικασία (όπως η ενώπιον των πταισματοδικείων που ίσχυε προηγουμένως), σύμφωνα και με την σχετική συνταγματική επιταγή. (άρθρο 104) 6. Το περιεχόμενο των δεδομένων των σταθερών καμερών να υπόκειται σε δικαστική εκτίμηση, έτσι ώστε η επιβαλλόμενη κύρωση να είναι ανάλογη προς τις ιδιαίτερες συνθήκες τέλεσης της συγκεκριμένης παράβασης. (άρθρο 104) 7. Όταν ένα όχημα ανήκει σε εταιρεία ή χρησιμοποιείται ως courier, delivery κ.λ.π., οι κυρώσεις δεν θα πρέπει να επιβάλλονται μόνον στον οδηγό, αλλά κυρίως στην εταιρεία ή στον εργοδότη, (πράγμα που προβλέπεται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, π.χ. Γαλλία). (άρθρο 104) 8. Θα πρέπει να προβλεφθούν κυρώσεις και σε όσους οδηγούς χρησιμοποιούν τις κόρνες, τα φώτα, κ.λ.π. για να ωθήσουν σε παραβάσεις (π.χ. αυξημένη ταχύτητα, παραβίαση STOP, κ.λ.π.) άλλους οδηγούς, ασκώντας ψυχολογική βία με διαφόρους τρόπους. (άρθρα 37, 104 και 81) 9. Οι κυρώσεις για «παγίδες» στους δρόμους θα πρέπει να γίνουν αυστηρότερες και να επιβάλλονται τόσο στους εκτελούντες τα έργα, όσο και σε όσους έχουν την ευθύνη ελέγχου ή επίβλεψης (ΟΤΑ – ΥΠΕΧΩΔΕ κ.λ.π.). Τα έργα στους δρόμους θα πρέπει να ασφαλίζονται. (άρθρα 9 και 44) 10. Να θεσπισθεί άδεια οδήγησης Α1 από τα 16 χρόνια. Η Μετάβαση από τη μια κατηγορία άδειας οδήγησης δικύκλου στην επομένη να γίνεται αυτομάτως μετά την πάροδο διετίας ή μετά από τρείς ώρες εκπαίδευση. Θα πρέπει επίσης να θεσπισθούν κατηγορίες αδειών οδήγησης και στα αυτοκίνητα (για τους ίδιους λόγους που υπάρχουν στα δίκυκλα). Να υπάρξουν κίνητρα για την εκπαίδευση μετά την απόκτηση της άδειας οδήγησης. (ΠΔ) 11. Σε περίπτωση κυκλοφοριακής συμφόρησης θα πρέπει να θεσπισθεί η δυνατότητα των δικύκλων να προωθούνται μεταξύ των ακινητοποιημένων τετράτροχων με μικρή (έως 30 χαω.) ταχύτητα, (δηλαδή να προβλεφθεί η διήθηση, η οποία εφαρμόζεται στην πράξη χωρίς να ρυθμίζεται στον Κ.Ο.Κ. και χωρίς ποτέ να επιβάλλονται κυρώσεις).Να απαγορεύεται η προσπέραση δικύκλου σε δίκυκλο που ενεργεί διήθηση. (άρθρο 40) 12. Θα πρέπει να χωροθετηθούν θέσεις στάθμευσης δικύκλων σε φαρδιά πεζοδρόμια (άνω των 2 μέτρων πλάτους). Η κίνηση των δικύκλων σε πεζοδρόμια ή πεζοδρόμους θα πρέπει να γίνεται με σβηστό τον κινητήρα και με ταχύτητα βάδισης πεζού. (άρθρα 34 και 40) 13. Όταν σε ατύχημα ευθύνεται ο παράγων «δίκυκλο» και υπάρχει αμφιβολία για το αν πρόκειται για κατασκευαστικό ελάττωμα ή για λάθος που έκανε το συνεργείο (κατά την συντήρηση ή την επισκευή) να μπορεί ο ζημιωθείς να στραφεί κατά του εισαγωγέα (-πωλητή) ή κατά του συνεργείου ώστε να αποζημιωθεί. Όποιος καταβάλλει την αποζημίωση θα μπορεί να στραφεί αναγωγικά κατά του άλλου (το συνεργείο κατά του εισαγωγέα ή ο εισαγωγέας κατά του συνεργείου). (άρθρο 86) 14. Το δαιδαλώδες ισχύον σύστημα απονομής Δικαιοσύνης στα τροχαία ατυχήματα πρέπει να τροποποιηθεί. Σήμερα υφίσταται η ειδική διαδικασία αυτοκινητιστικών διαφορών, η τακτική διαδικασία ενώπιον των πολιτικών Δικαστηρίων, Μονομελών ή Πολυμελών, (όταν π.χ. ευθύνεται εργολάβος, εταιρεία, κ.λ.π.) και η (χρονοβόρα, απρόσφορη και δαπανηρή) διαδικασία ενώπιων των Διοικητικών Δικαστηρίων, όταν ευθύνεται το ΥΠΕΧΩΔΕ ή ΟΤΑ. Θα πρέπει όλες οι σχετικές με τα τροχαία ατυχήματα διαφορές να υπαχθούν στην ειδική διαδικασία των αυτοκινητιστικών διαφορών. (άρθρο 105) 15. Η ενώπιον των Δικαστηρίων διαδικασία πραγματογνωμοσύνης για τροχαία ατυχήματα θα πρέπει να απλουστευθεί και συντομευθεί. (άρθρο 51 και 105) 16. Οι παράνομες συνδέσεις (συνήθως χωματόδρομοι) στο οδικό δίκτυο (ιδίως στις Εθνικές Οδούς) είναι εξαιρετικά επικίνδυνες και θα πρέπει να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά. Ιδίως θα πρέπει σε κάθε τροχαίο ατύχημα να ερευνάται η νομιμότητα της σύνδεσης και να προβλεφθεί η αρμοδιότητα των αστυνομικών οργάνων, (ενεργούντων και αυτεπαγγέλτως), να κλείνουν κάθε παράνομη σύνδεση. Επίσης, θα πρέπει και στις νόμιμες συνδέσεις να λαμβάνονται τα αναγκαία αποτρεπτικά των τροχαίων ατυχημάτων προληπτικά μέτρα. (άρθρα 9, 26 και 44) 17. Θα πρέπει να ασφαλίζονται όλα τα κρατικά οχήματα. 18. Ο τεχνικός έλεγχος δικύκλων, θα πρέπει να αφορά τα απολύτως απαραίτητα (ελαστικά, φρένα, φώτα, εξάτμιση, αναρτήσεις) έναντι ανώτατου κόστους 15€ και να επικεντρωθεί στα μικρά και επαγγελματικής χρήσεως δίκυκλα, όπως και στα ενοικιαζόμενα. Προ της εφαρμογής θα πρέπει να καταγραφούν τόσο το δίκυκλα των 50 κ.ε., όσο και τα επαγγελματικής χρήσεως. Και να διενεργείται και από εξουσιοδοτημένα συνεργεία. (άρθρο 86) 19. Η μη χρήση κράνους δεν θα πρέπει να έχει ποινικές ή διοικητικές κυρώσεις, πλην της ακινητοποίησης (χωρίς μεταφορά του δικύκλου). (άρθρο 12) 20. Το ΣΕΣΟ θα πρέπει να αναμορφωθεί (όχι υπερβολική τιμωρία ελασσόνων παραβάσεων). Επίσης, θα πρέπει η Διοίκηση υποχρεωτικά να αποστέλλει έγγραφη προειδοποίηση, με ποινή ακυρότητας της πράξης αφαίρεσης της άδειας οδήγησης. (άρθρο 107) 21. Διόδια δεν θα πρέπει να καταβάλλονται προ της παράδοσης του τμήματος του αυτοκινητοδρόμου στο οποίο αφορούν. Επίσης, η αναλογία του ποσού που καταβάλλει ένα δίκυκλο σε σχέση με ένα αυτοκίνητο θα πρέπει να είναι 1:6, εν όψει της ελάχιστης φθοράς που μια μοτοσυκλέτα προκαλεί στο οδόστρωμα, αλλά και του μικρού χώρου που αυτή καταλαμβάνει. (άρθρο 52) 22. Θα πρέπει να τεθούν ελάχιστοι συντελεστές ολίσθησης για τα οδοστρώματα και τις διαγραμμίσεις, οι οποίοι να μετρώνται υποχρεωτικά στις περιπτώσεις τροχαίων ατυχημάτων με τραυματισμό. (άρθρα 9 και 12) 23. Θα πρέπει να απαγορευθεί η πρακτική μερικών (ευτυχώς ελαχίστων) Δήμων να οριοθετούν με πασσαλάκια ομόρροπες λωρίδες κυκλοφορίας. Ο διαχωρισμός αυτός είναι εις βάρος της οδικής ασφάλειας. (άρθρο 10) 24. Οι κυρώσεις για την παράνομη φόρτωση και για φθαρμένα ελαστικά των φορτηγών θα πρέπει να αυστηροποιηθούν. (άρθρο 32) 25. Σε περίπτωση ατυχήματος, έστω και μόνον με υλικές ζημιές, ο οδηγός θα πρέπει να ειδοποιεί για την απομάκρυνση των υπολειμμάτων (γυαλιών κ.λ.π.) από το οδόστρωμα. Εάν θα συμβεί ατύχημα, ιδίως δικύκλου, εξ αιτίας αυτών, θα ευθύνεται αστικά. (άρθρα 12 και 43) 26. Θα πρέπει να αυστηροποιηθούν οι κυρώσεις για τα bull bars, τα οποία είναι ιδιαίτερα επικίνδυνα και καθιστούν πολύ σοβαρότερους τους πιθανούς τραυματισμούς πεζών, ποδηλατών και μοτοσικλετιστών. (άρθρο 81) 27. Οι γραμμές του τραμ ή του τρένου δεν θα πρέπει να προκαλούν αναπηδήσεις στα δίκυκλα. Να προβλεφθεί ειδική διάταξη σχετικά. (άρθρο 28) 28. Να αυστηροποιηθούν οι κυρώσεις για διοχέτευση στο οδόστρωμα υλικών ή υγρών που το καθιστούν ολισθηρό (πετρέλαια, λάδια, κ.λ.π.). (άρθρα 12 και 47) 29. Κάθε επέμβαση στο οδόστρωμα να ελέγχεται αυστηρά και να τιμωρείται η καθυστερημένη ή η πλημμελής αποκατάστασή του. (άρθρα 11 και 12) 30. Να αντιμετωπιστεί δραστικά το φαινόμενο των παρανόμων και επικινδύνων διαφημιστικών πινακίδων, για τις οποίες ευθύνονται τόσο ιδιώτες, όσο και ΟΤΑ, εν όψει και της πρόσφατης νομολογίας. (ΣτΕ και Ποινικών Δικαστηρίων). (άρθρο 11) 31. Τα επιτρεπτά όρια αλκοόλ για τους μοτοσικλετιστές να εξισωθούν με αυτά των οδηγών αυτοκινήτων (εξαιρέσεις υφίστανται για τους νέους και για τους επαγγελματίες οδηγούς). (άρθρο 42) 32. Οι προστατευτικές μπαριέρες των δρόμων να επενδυθούν με κατάλληλα υλικά, (σύμφωνα και με σχετική σύσταση της Ε.Ε.), ώστε να αποτραπούν οι παρατηρούμενοι σοβαροί τραυματισμοί (π.χ. ακρωτηριασμοί) μοτοσικλετιστών σε περίπτωση ατυχήματος. (άρθρο 47) 33. Οι μπάρες των διοδίων δεν θα πρέπει να είναι μεταλλικές, αλλά από εύκαμπτα υλικά, ώστε να μην προκαλούν τραυματισμούς αναβατών ή ζημιές οχημάτων (από λανθασμένη κίνηση ή λειτουργία). Σχετική είναι η πρόσφατη (υπ’ αριθμ. 4185/2008) Απόφαση του Εφετείου Αθηνών. (άρθρα 10 και 47) 34. Τα φάρμακα που επηρεάζουν την οδήγηση θα πρέπει να φέρουν εμφανή σήμανση και να απαγορεύεται η λήψη τους από τους οδηγούς, κατά τον κρίσιμο χρόνο. (άρθρο 42) 35. Θα πρέπει ο νόμος ρητά να απαγορεύει σε ιδιώτες (εταιρείες κ.λ.π.) την επιβολή όρων ή υποχρεώσεων στους χρήστες που δεν προβλέπονται από το νόμο. (άρθρο 12) 36. Θα πρέπει ο νόμος να ορίσει το 10% ως το ανώτατο όριο συνυπαιτιότητας (ως προς την αστική ευθύνη) του αναβάτη που κινείται συννόμως, αλλά στερείται προστατευτικού κράνους, σε περίπτωση τραυματισμού του στο κεφάλι λόγω ατυχήματος. (άρθρο 12) 37. Θα πρέπει να ελεγχθούν και να αναθεωρηθούν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις των ΟΤΑ καθ’ υπέρβαση της τοπικής αρμοδιότητάς τους και εις βάρος της εύρυθμης οδικής κυκλοφορίας ή της ασφάλειας. Να θεσπισθεί σαφές πλαίσιο ώστε να αποφευχθεί το φαινόμενο τέτοιων ρυθμίσεων στο μέλλον. (άρθρο 52) 38. Να προβλεφθεί ρητά το (ατομικό και συλλογικό) δικαίωμα πληροφόρησης όχι μόνον από τη Διοίκηση, αλλά και από τους ιδιώτες (παραχωρησιούχους αυτοκινητοδρόμων, εργολάβους, ασφαλιστικές εταιρείες, κ.λ.π.) για όλα τα ζητήματα που αφορούν την ελεύθερη και ασφαλή μετακίνηση. Επίσης, να θεσπισθούν κυρώσεις για όσους αρνούνται την παροχή των αιτούμενων πληροφοριών και στοιχείων, όπως και αποζημίωση του πολίτη για προσβολή της προσωπικότητάς του. (άρθρο 108) 39. Οι δρακόντειες κυρώσεις δεν συνάδουν προς τη Δημοκρατία. Συχνά προκαλούν χειρότερες παραβατικές συμπεριφορές και αντικοινωνικότητα. Συνακόλουθα θα πρέπει να αναθεωρηθεί η όλη «φιλοσοφία» του Κ.Ο.Κ.. Επί πλέον, θα πρέπει οι επιβαλλόμενες κυρώσεις να αποτελούν συνάρτηση των συγκεκριμένων συνθηκών διάπραξης μιας παράβασης. Εν προκειμένω η δικαστική κρίση είναι αναγκαία. 40. Τα χρήματα από τα πρόστιμα του Κ.Ο.Κ. θα πρέπει να διατίθενται αποκλειστικά για την βελτίωση του οδικού δικτύου και όχι για άσχετους σκοπούς όπως γίνεται σήμερα. (άρθρα 103 και 104) 41. Κατάθεση πινακίδων – ΚΕΠ. (άρθρο 90)
Η ΜΟΤ.Ο.Ε. αναμένει, σε πνεύμα συνεργασίας, την προώθηση τόσο των ανωτέρω (για μερικά εκ των οποίων στο παρελθόν έχει υποβάλει αναλυτικά υπομνήματα), όσο και αυτών που έχει εκθέσει δημόσια σε συζητήσεις με αρμόδιους φορείς (για τον Κ.Ο.Κ., για θέματα οδικής ασφάλειας, για τα αθλητικά ζητήματα, για το πρόβλημα της εκπαίδευσης, κ.λ.π.). Η επίλυση αυτών και όλων όσων εκκρεμούν και ήδη έχουν τεθεί από πολλού χρόνου, είναι προς το συμφέρον των μοτοσικλετιστών και του κοινωνικού συνόλου.
Θεόδωρος Γαζούλης Εκπρόσωπος της ΜΟΤ.Ο.Ε. στο Ε.Σ.Ο.Α.