LIVE: κίνηση στους δρόμους

Ούτε μία από τις παράνομες και επικίνδυνες συνδέσεις στο κεντρικό οδικό δίκτυο δεν έχει κλείσει!

Απόψεις της ΜΟΤΟΕ για την Οδική Ασφάλεια

Παρακάτω θα βρείτε τις απόψεις της ΜΟΤ.Ο.Ε. κατά την 1η Συνεδρίαση της Ελληνικής Εθνικής Συμβουλευτικής Ομάδας, ROSEE, που έγινε στις 12-2-2013.

 
Στην ως άνω Συνεδρίαση της ROSEE (ROad Safety in South East European regions), η ΜΟΤ.Ο.Ε., εκπροσωπούμενη από τον Θεόδωρο Ν. ΓΑΖΟΥΛΗ, εξέφρασε μεταξύ άλλων και τις εξής θέσεις:

1. Όλοι οι εκπροσωπούμενοι στη συνεδρίαση φορείς μπορούν και πρέπει να συμβάλλουν στη βελτίωση των συνθηκών οδικής ασφάλειας. Η ΜΟΤΟΕ δραστηριοποιείται για τον σκοπό αυτόν με πολλούς τρόπους (Εκπαιδευτικό, νομοθετικές παρεμβάσεις κλπ). Θα θέλαμε να δούμε και οι άλλοι φορείς που παρευρίσκονται να κάνουν το ίδιο.

Παραδείγματα: α) οι Ασφαλιστικές εταιρείες να δικαιολογούν την αντικατάσταση του κράνους του αναβάτη που ενεπλάκη σε τροχαίο ατύχημα (τώρα, δυστυχώς, ζητούν από τα δικαστήρια να μην αντικαθίσταται το κράνος μετά το ατύχημα…). β) οι κατασκευάστριες εταιρείες (παραχωρησιούχοι) να μειώσουν το κόστος διοδίων για τις μοτοσυκλέτες και να αντικαταστήσουν τις μεταλλικές μπάρες των διοδίων, (οι οποίες έχουν προκαλέσει σοβαρούς τραυματισμούς, ακόμα και θανατηφόρους, μοτοσικλετιστών), με ακίνδυνα μέσα προειδοποίησης.

2. Δεν μπορεί ένα κράτος ανεύθυνο να απαιτεί άκρα υπευθυνότητα από τους πολίτες και να επιβάλλει σε αυτούς, (αλλά όχι στους ισχυρούς), εξοντωτικές κυρώσεις. Σε συνάφεια με τις ιδιαιτερότητες της Νότιο Ανατολικής Ευρώπης, η κρατική πολιτική οφείλει να επικεντρωθεί στους εξής δύο άξονες (βάσει των βασικών διαφορών με τις χώρες του Βορρά).

Α)  Στη χώρα μας υπάρχει αυξημένο ποσοστό οδηγών που συμπεριφέρονται με θράσος στο δρόμο, που παρακινούν τους άλλους (ακόμα και με ψυχολογική βία ή απειλή) να διαπράξουν παραβάσεις του ΚΟΚ, ή που είναι συστηματικοί παραβάτες. Η κρατική πολιτική (πρόληψης και αστυνόμευσης) πρέπει να επικεντρωθεί σε αυτούς και όχι να είναι εισπρακτική, όπως συμβαίνει σήμερα.

Β)  Στη χώρα μας οι υποδομές είναι επικίνδυνες. Αυξημένο ποσοστό ατυχημάτων αναβατών, (το οποίο αποκρύπτουν οι επίσημες στατιστικές),  οφείλεται σε αυτές. Το κράτος επιδεικνύει εγκληματική αδιαφορία. Ενώ σε συνθήκες «μνημονίου» εισάγει τον τεχνικό έλεγχο των δικύκλων, απουσιάζει ο στοιχειώδης έλεγχος των οδοστρωμάτων και του οδικού περιβάλλοντος. Είναι χαρακτηριστικό ότι ούτε μία από τις παράνομες και επικίνδυνες συνδέσεις στο κεντρικό οδικό δίκτυο δεν έχει κλείσει, ακόμη και όταν εκεί συμβαίνουν θανατηφόρα ατυχήματα. Οι Περιφέρειες παραπέμπουν στην Αστυνομία και αντιστρόφως. Αν υπάρχει νομοθετικό κενό, θα έπρεπε να είχε καλυφθεί προ πολλών ετών. Όμως, το εγκληματικά αδιάφορο και διαπλεκόμενο Κράτος σπεύδει να νομοθετήσει τάχιστα μόνον όταν θίγονται τα οικονομικά συμφέροντα των ισχυρών (είναι χαρακτηριστικές οι περιπτώσεις των τροπολογιών Ρέππα, για τους οδηγούς που αρνούνται να πληρώσουν τα υπέρογκα διόδια, και Βορίδη, για να αποτρέπονται μέσω της ποινικοποίησης οι διαμαρτυρίες στα διόδια…).

3. Σε σχέση με την Οδηγία της ΕΕ που προβλέπει τον έλεγχο των οδών κατά τον  σχεδιασμό, κατά την εκτέλεση των έργων και κατά την φάση της λειτουργίας, η ΜΟΤΟΕ διαφωνεί με την άποψη αρκετών παρευρισκομένων ότι οι ελεγκτές μπορούν να είναι «ανεξάρτητοι» ανεξάρτητα από το ποιος τους πληρώνει… Οι ελεγκτές δεν είναι δυνατόν να θεωρούνται και να είναι ανεξάρτητοι όταν πληρώνονται από τους ελεγχόμενους (π.χ. από τις κατασκευάστριες εταιρείες και από τους εργολάβους).
Επίσης, δεν μπορεί να αποσιωπάται το ζήτημα της ευθύνης, η οποία θα πρέπει να βαρύνει το Ελληνικό Δημόσιο σε κάθε περίπτωση. Επί πλέον, για μία ακόμη φορά τονίζουμε την ανάγκη να ασφαλίζονται υποχρεωτικά όλα τα εκτελούμενα στις οδούς και στο περιβάλλον αυτών έργα.

4. Η ΜΟΤΟΕ, ήδη από το 1999, έχει καταθέσει σειρά προτάσεων για την οδική ασφάλεια (στην ΕΕΟΑ, στο ΥΜΕ, στο ΥΠΕΧΩΔΕ, στο Υπουργείο Παιδείας, στο ΕΣΟΑ κλπ). Τα ανωτέρω εκτιθέμενα έχουν κατ’ επανάληψη συμπεριληφθεί σε αυτές. Εκείνο που κυρίως λείπει είναι η πολιτική βούληση, η οποία έως τώρα χαρακτηρίζεται από προχειρότητα, διαπλοκή, αποσπασματικότητα. Έτσι,  για παράδειγμα, τα έσοδα από τα πρόστιμα του ΚΟΚ δεν διατίθενται για την βελτίωση των οδών και εν γένει των υποδομών, αλλά για άσχετους προς την οδική ασφάλεια σκοπούς. Το ίδιο και τα έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας, τα οποία υποκλέπτονται διοχετευόμενα προς αφανείς χρήσεις, εις βάρος της οδικής ασφάλειας, αλλά και τραυματίζοντας το περί ηθικής και Δικαίου κοινό αίσθημα.

Αθήνα, 11-3-2013
Για την ΜΟΤΟΕ
Θεόδωρος  Ν. Γαζούλης
Νομικός σύμβουλος ΜΟΤΟΕ
Εκπρόσωπος στη FEMA
Και στο ΕΣΟΑ

 

??????? - ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ: ΝΕΕΣ ΤΙΜΕΣ - ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ