Όταν ξεκινούν οι διακοπές, δύο φορτώματα είναι αυτονόητα: το πρώτο είναι στον κόκορα (όλες οι έννοιες και τα προβλήματα) και το δεύτερο στη μοτοσικλέτα. Το πρώτο είναι σίγουρα πιο εύκολο το δεύτερο, όμως, θέλει περισσότερη μελέτη και προσοχή, προκειμένου να μην υπάρξουν απρόοπτα.
Η προσοχή που πρέπει να επιδείξει ο μοτοσικλετιστής στο φόρτωμα της μοτοσικλέτας οφείλεται στο γεγονός ότι οι βαλίτσες και τα πράγματά του επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τη συμπεριφορά της μοτοσικλέτας.
Βέβαια, αυτός είναι και ο βασικός του «πονοκέφαλος», ο οποίος σίγουρα μπορεί να αποφευχθεί με λίγη προσοχή. Όσο για το πού και πώς θα φορτώσει τα πράγματά του, αυτό είναι ένα πρόβλημα που έχει πλέον σχεδόν εκλείψει, μιας και οι προτάσεις της αγοράς είναι δεκάδες όσον αφορά στους τρόπους φόρτωσης μιας μοτοσικλέτας.
Οι σύμμαχοί σου στο κουβάλημα
Στο εμπόριο διατίθενται πλέον δεκάδες προτάσεις για το φόρτωμα της μοτοσικλέτας. Από tank bag και σαμάρια, μέχρι top case και δίχτυα, οι εταιρείες έχουν φροντίσει ώστε κάθε είδους μοτοσικλέτα, ακόμη και supersport, να μπορεί να φορτωθεί με όσο το δυνατόν λιγότερες συνέπειες στη συμπεριφορά της.
Top Case
Το top case αποτελεί μία από τις πιο συνηθισμένες μεθόδους αύξησης των μεταφορικών δυνατοτήτων ενός δίτροχου και συναντάται όχι μόνο στα καλοκαιρινά ταξίδια, αλλά και στην καθημερινή μετακίνηση. Ένα από τα βασικότερα πλεονεκτήματά του είναι ότι μπορεί να κλειδώσει και δεν χρειάζεται να αφαιρεθεί όταν ο αναβάτης βρίσκεται μακριά από τη μοτοσικλέτα. Επιπλέον, το σκληρό υλικό του προστατεύει το εσωτερικό του από τα στοιχεία της φύσης. Η τοποθέτησή του απαιτεί την ύπαρξη σχάρας ή ανάλογων στηριγμάτων, διαδικασία που πραγματοποιείται από ειδικό.
Σαμάρια
Τα σαμάρια είναι εξίσου διαδεδομένα στους κύκλους των μοτοσικλετιστών, χάρη στην εύκολη τοποθέτησή τους, αλλά και τις μεγάλες μεταφορικές τους δυνατότητες. Τοποθετούνται αμφότερα στο πλάι του πίσω μέρους της μοτοσικλέτας, με προσοχή όμως ώστε να μην επηρεάσουν αρνητικά την ισορροπία αυτής. Είναι κατασκευασμένα από μαλακά υλικά, πολλά εκ των οποίων προσφέρουν πλήρη ή μερική προστασία από τη βροχή.
Πλαϊνές βαλίτσες
Σε αντίθεση με τα «μαλακά» σαμάρια, οι συγκεκριμένες βαλίτσες είναι κατασκευασμένες από σκληρό υλικό και τοποθετούνται σε ειδικές βάσεις που έχουν προηγουμένως προσαρμοστεί στη μοτοσικλέτα. Όπως και το top case, οι πλαϊνές βαλίτσες κλειδώνουν και προσφέρουν καλή προστασία από τη βροχή. Ωστόσο, εξαιτίας του υλικού τους, το βάρος τους είναι αυξημένο.
Tank Bag
Άλλη μια ιδιαίτερα διαδεδομένη λύση είναι το tank bag, η μικρή βαλίτσα που τοποθετείται στο ρεζερβουάρ της μοτοσικλέτας. Η χωρητικότητα ενός tank bag δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλη, οπότε προτιμάται συνήθως για μικρότερου όγκου πράγματα. Η προσαρμογή του στο ρεζερβουάρ γίνεται είτε μαγνητικά είτε με ιμάντες και δεν αλλάζει τόσο τη συμπεριφορά της μοτοσικλέτας όσο την άνεση του αναβάτη, οπότε καλό είναι να μην το παρακάνουμε στο μέγεθος. Ένα από τα θετικότερα στοιχεία του tank bag είναι ότι δίνει άμεση πρόσβαση στα μικροπράγματα του αναβάτη (χαρτιά, κέρματα για τα διόδια), ενώ το πάνω μέρος του μπορεί να φιλοξενήσει ένα χάρτη, τον οποίον μπορεί ο αναβάτης να συμβουλεύεται ακόμη και εν κινήσει.
Σάκος πλάτης
Ο σάκος πλάτης δεν απαιτεί την παραμικρή προσαρμογή στη μοτοσικλέτα, αφού προορίζεται (προφανώς) για την πλάτη του αναβάτη ή του συνεπιβάτη. Πάντως, παρά το γεγονός ότι δεν πρόκειται να επηρεάσει τη συμπεριφορά της μοτοσικλέτας, χρειάζεται προσοχή και φειδώ στο φόρτωμα, αφού ένας βαρύς σάκος πλάτης θα κουράσει γρήγορα αυτόν που τον κουβαλά. Για το λόγο αυτό, ο συγκεκριμένος τύπος σάκου φέρει αρκετές ρυθμίσεις αλλά και επιπλέον ιμάντες, ώστε να μπορεί να προσαρμοστεί κατάλληλα.
Tips για να φτάσεις στον προορισμό σου με όλα τα πράγματά σου!
1. Το επιπλέον βάρος που αποκτά η μοτοσικλέτα με το φόρτωμα, απαιτεί την αύξηση της πίεσης των ελαστικών. Με τη λογική αυτή, αν το πίσω μέρος της μοτοσικλέτας έχει αποκτήσει επιπλέον βάρος (top case ή σαμάρια), πρέπει να ρυθμιστεί το πίσω αμορτισέρ.
2. Έχετε υπόψη σας ότι το φόρτωμα της μοτοσικλέτας επηρεάζει την αεροδυναμική της και την κάνει πιο ευάλωτη σε πλευρικούς και μη ανέμους. Για το λόγο αυτό, οι κατασκευαστές προβλέπουν ένα όριο ταχύτητας, το οποίο δεν είναι ασφαλές να ξεπερνάτε.
3. Αν τοποθετήσετε σαμάρια ή πλαϊνές βαλίτσες, φροντίστε να μην υπάρχει μεγάλη απόκλιση στο μεταξύ τους βάρος, διαφορετικά η μοτοσικλέτα θα «τραβάει» από τη μία πλευρά και η συμπεριφορά της θα επηρεαστεί αρνητικά.
4. Σιγουρευτείτε ότι τα σαμάρια δεν έρχονται σε επαφή με το τελικό της εξάτμισης. Σε περίπτωση που συμβαίνει κάτι τέτοιο, οι πιθανότητες να ψάχνετε τα ρούχα σας στη διαδρομή είναι μεγάλες.
5. Αν οι μαλακές βαλίτσες που έχετε τοποθετήσει στη μοτοσικλέτα (tank bag, σαμάρια) δεν έχουν αδιάβροχες ιδιότητες, φροντίστε να τις «επενδύσετε» στο εσωτερικό με σακούλες ή αδιάβροχα.
6. Στην περίπτωση που το πίσω μέρος είναι πολύ φορτωμένο, να αναμένετε, εκτός από την αλλαγή στη συμπεριφορά της μοτοσικλέτας, και κάποιες συνέπειες στο σύστημα πέδησης.
7. Αφού φορτώσετε τη μοτοσικλέτα σας και πριν ξεκινήσετε το ταξίδι, κάντε μια βόλτα ώστε να δείτε τη συμπεριφορά της και να προλάβετε όποια προβλήματα μπορεί να παρουσιαστούν. Η συγκεκριμένη τακτική καθίσταται ακόμη πιο απαραίτητη, αν έχετε χρησιμοποιήσει πατέντες για τη μεταφορά των πραγμάτων σας.
8. Έχετε πάντα το νου σας, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, στα πράγματα και σε οτιδήποτε μπορεί να πάει στραβά.